Zuyderland ziekenhuis voert IkHerstel app in

mobiele

Uit onderzoek bleek eerder dat patiënten de adviezen voor een operatie vaak te summier vonden en ook niet altijd eenduidig. Hierdoor waren zij onzeker over hun herstel en kregen polimedewerkers en artsen regelmatig telefoontjes met vragen van geopereerde patiënten. Een app biedt de oplossing.

Patiëntreis in kaart

Een projectteam van het Limburgse Zuyderland Ziekenhuis onderzocht wat de knelpunten waren in het proces. Hiervoor is de patiëntreis in kaart gebracht en zijn alle stakeholders die op ieder moment van deze reis met de patiënt in contact kwamen bevraagd. Het was snel duidelijk dat de IkHerstel app de oplossing heeft.

Deze e-Health-applicatie zorgt ervoor dat patiënten na een operatie sneller herstellen door het aanbieden van een gepersonaliseerd hersteladvies. Dit is een overzicht waarop staat wanneer de patiënt, na de operatie, naar verwachting weer relevante activiteiten mag uitvoeren en in welke mate.

Sneller herstel

De patiënten blijken in de praktijk niet alleen tevreden over het gebruik van de app, maar het levert ook een significant sneller herstel en dus ook werkhervatting op. Ook de feedback die we van patiënten kregen, is besproken met de leverancier. Daar waar mogelijk wordt de app nog verder gepersonaliseerd. Binnen Zuyderland wordt nu onderzocht hoe deze app bij andere afdelingen ingezet kan worden. En samen met andere ziekenhuizen delen we onze ervaringen.

De app won vorig jaar zelfs de zinnige zorg award, waarbij VGZ een tegemoetkoming in de kosten van deze app geeft. Zorgverzekeraar VGZ bood de eerste 5 ziekenhuizen die wilden starten met ikHerstel een tegemoetkoming in de kosten aan. Zuyderland heeft daar dankbaar gebruik van gemaakt.

In de visie van passende zorg, levert deze app patiëntgerichte zorg, dicht bij huis en ontlast het daarnaast de zorgketen. Al met al een mooi voorbeeld van samenwerking over de gehele keten met als doel betere patiëntenzorg!

Gerelateerde berichten...