112 bij alle telecomaanbieders ook via wifi-bellen en 4G

meldkamer alarmnummer 112 Nationaal Meldkamersysteem Informatiepunt Mobiele Bereikbaarheid 112

Bij alle telecomaanbieders kun je alarmnummer 112 in Nederland ook bereiken via 4G (voice over LTE) en bellen via wifi. Dat is verplicht sinds het ingaan van de beleidsregel mobiele aankiesbaarheid 112 in juli vorig jaar.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) moest er wel aan te pas komen om het zover te laten komen. Eind vorig jaar spraken ze telecomaanbieders  aan, omdat ze het vaak nog niet op orde hadden. Dat blijkt na controle door de waakhond nu wel het geval.

De beleidsregel geldt voor de spraakdiensten (voor normale telefoongesprekken) die telecomaanbieders aanbieden en de technieken die ze daarvoor gebruiken. De verplichting geldt niet voor spraakdiensten van apps als WhatsApp of Facetime.

Doven

Vorige maand konden doven, slechthorenden of mensen die niet goed kunnen spreken, via de 112NL-app de meldkamer bereiken. Ook voor mensen die de Nederlandse of Engelse taal niet beheersen is de app geschikt.

Wie de app downloadt kan daarin persoonlijke kenmerken aangeven. Deze kenmerken worden dan bij een melding meegestuurd aan de meldkamer, zodat de centralisten beter en sneller kunnen helpen. De app is voor iedereen te downloaden.

De Autoriteit is intussen ook tevreden met het feit dat de meldkamer van de meeste bellers de locatiegegevens snel kan achterhalen. De locatie van een mobiele 112-beller wordt bepaald via de zendmasten waarlangs de verbinding loopt. Als er nauwkeurigere locatie-informatie uit de telefoon zelf beschikbaar is, wordt die ook meegestuurd.

Vaste lijn

Als iemand via een vaste lijn belt, krijgt de 112-meldkamer het adres van de aansluiting door. Dit is niet altijd de juiste locatie. Soms kunnen verschillende vestigingen van een bedrijf bellen met een nummer van het adres van het hoofdkantoor. Volgens nieuwe Europese regels die over enkele weken ook in Nederland gelden, moeten telecomaanbieders de daadwerkelijke fysieke locatie doorgeven aan de 112-meldkamer.

Er zijn alleen nog geen kant-en-klare oplossingen om dit technisch snel mogelijk te maken. de Autoriteit gaat daarover nog in gesprek met telecomaanbieders.

Identiteitsgegevens

De 112-meldkamer moet ook kunnen zien van welke nummers geen identiteitsgegevens bekend zijn. Dat gebeurt bijvoorbeeld als iemand belt met een anoniem prepaid nummer. Het vergt tijd om tijdens het gesprek naar de identiteitsgegevens te vragen.

De afgelopen maanden hebben mobiele telecomaanbieders op dit punt wel een inhaalslag gemaakt. Op aandringen van de ACM verstrekken telecomaanbieders nu wel informatie over anonieme prepaid-nummers aan de meldkamer.

Lees ook:
  • Inspectie: beveiliging systemen meldkamers moet beter
  • Cryptshare met eID nóg veiliger, sneller en gemakkelijker

Gerelateerde berichten...