2040: bijna 40% minder parkeerplaatsen door deel- en zelfrijdende auto’s

De opkomst van gedeelde en zelfrijdende auto’s kan zorgen voor minder behoefte aan parkeerplaatsen en dat levert een hoop ruimte op. Op die vrijkomende vierkante meters passen 45.000 nieuwbouwwoningen en 12 miljoen bomen, blijkt uit onderzoek van Deloitte.

De landelijke data-analyse laat zien dat de groei van smart mobility de parkeerbehoefte in Nederland met zo’n 38% kan verminderen. Het begint al bij gedeelde auto’s die efficiënter worden gebruikt dan privé auto’s. Er zijn daardoor minder voertuigen nodig om in dezelfde behoefte te voorzien.

 

Zelfrijdende auto’s

Op langere termijn zullen zelfrijdende auto’s het systeem van deelauto’s nog efficiënter maken en daarmee de parkeerbehoefte nog verder verlagen. Bij zelfrijdende auto’s is bovendien de locatie van de parkeerplaats minder relevant.

“zelfrijdende auto’s hoeven ’s nachts niet stil te staan in de binnenstad, zegt Frank ten Have, partner Deloitte Real Estate & Partnerships. “Ze kunnen daarbuiten geparkeerd en opgeladen worden. ’s Ochtends pikken ze hun klant voor de deur weer op”.

 

14 miljoen parkeerplaatsen

Op dit moment zijn er in Nederland ruim 14 miljoen parkeerplaatsen voor 8 miljoen auto’s die gemiddeld 1 uur per dag worden gebruikt. Om inzicht te krijgen in welk deel hiervan mogelijk vrijkomt én geschikt is voor herontwikkeling zijn verschillende openbare bronnen op nationaal- en gemeenteniveau aan elkaar gekoppeld. Vervolgens zijn enkele scenario-analyses uitgevoerd.

Het onderzoek concludeert dat in het basis-scenario het aantal benodigde parkeerplaatsen daalt naar circa 9 miljoen in 2040. Dat is een daling van zo’n 38%. Vervolgens is berekend hoeveel ruimte hierdoor vrijkomt. Maar ook in hoeverre die ruimte gebruikt kan worden voor het invullen van twee grote behoeftes: uitbreiding van de woningvoorraad en vergroening van de openbare ruimte.

In het basis-scenario biedt de vrijgekomen parkeerruimte tegen 2040 plaats voor 45.000 nieuwbouwwoningen. Daarnaast komt er plek vrij voor 7.000 hectare groen in de openbare ruimte. Dat biedt plek voor zo’n 12 miljoen nieuwe bomen.

 

Over State of the State

Dit onderzoek naar het effect van smart mobility op de openbare ruimte is een onderdeel van het grotere onderzoek  State of the State. Dit is een actuele data-analyse van ons land, bedoeld om beleidsmakers en organisaties van bruikbare inzichten te voorzien op uiteenlopende maatschappelijke thema’s.

State of the State is onderdeel van GovLab, Deloitte’s platform voor maatschappelijke innovaties.