De carbon-flip komt eraan maar dat gebeurt niet vanzelf

carbon flip bedrijven

De voorspelde risico’s omtrent klimaatverandering liegen er niet om. Ernstige toename in overstromingen, bosbranden, reductie van bouwland, verlies van schoon watervoorziening en schade aan dierlijk leven op land en in de oceanen. Deze voorspellingen kunnen niet langer worden genegeerd. En toch doen we dat.

Een van de redenen waarom we geen aandacht besteden aan deze risico’s, heeft te maken met de psychologie achter de perceptie van risico’s. Het gevaar van een kleine rat die we kunnen zien wordt als veel groter ervaren dan het gevaar van een gigantisch monster dat we niet kunnen zien. Dat zit ingebouwd in de mens, evenals onze neiging om grote risico’s weg te duwen en er vervolgens maar het beste van te hopen.

Toch is het CO2-omslagpunt aanstaande. Deze zogeheten ‘carbon-flip’ is het moment waarop leiders over de hele wereld besluiten de benodigde middelen in te zetten om de klimaatverandering wereldwijd op een effectieve manier aan te pakken. Schattingen van de kosten hiervoor lopen uiteen van 2 miljard dollar tot 100 biljoen dollar.

Drie drijfveren

De carbon-flip wordt met name door de volgende drie factoren aangedreven. Ten eerste demografie. Jongere generaties zetten zich veel meer in voor het oplossen van klimaatverandering, omdat zij begrijpen dat zij een hete wereld zullen erven. Zij hebben een groter persoonlijk belang bij het oplossen van dit probleem. De tweede factor is de beschikbaarheid van schaalbare en betaalbare opwekking, transport en toepassing van CO2-vrije energie. Op dit moment verbeteren de prijs-prestatieverhoudingen voor zonne- en windenergie voortdurend.

Toch duurt het nog zeker 15 tot 20 jaar voordat deze alternatieve energiebronnen opschalen naar het niveau dat nodig is om op koolstof gebaseerde energiebronnen te vervangen. De laatste factor zijn de steeds ernstiger effecten die wij ondervinden van de opwarming van de aarde: het weer, ons klimaat, bosbranden in Australië, Spanje, Portugal en de VS, de stijgende zeespiegel. Iemand die nu 15 jaar oud is, zal naar verwachting drie keer zoveel ernstige stormen meemaken tijdens zijn leven, dan iemand heeft ervaren die nu aan het einde van leven is.

Voorspellingen

Momenteel ontwikkelen we oplossingen waarvoor stevige investeringen nodig zijn. Denk aan innovaties in materiaalwetenschap, energieopwekking, transmissie-opslag, landbouw en veeteelt. Deze oplossingen moeten nu worden ontwikkeld, aangezien we ze binnen tien jaar op schaal moeten kunnen inzetten. De fase die zal volgen op de periode van het bedenken en opschalen van oplossingen is de vervangingsfase. Van ruwweg 2031 tot 2050 wordt de CO2-producerende energie-infrastructuur vervangen door een koolstofvrije of koolstofarme infrastructuur. Dit is een gigantische klus en hier zal het leeuwendeel van de investeringen naartoe gaan. Na 2050 zal de kooldioxide in onze atmosfeer moeten reduceren net zolang totdat alle CO2 die bijdraagt aan de opwarming daadwerkelijk is verdwenen.

Kijk verder

Pioniers op dit gebied plukken straks, na de omslag, de vruchten van hun vooruitstrevende visie. Klanten zullen dan de ingedamde klimaatverandering als directe waarde beschouwen. Hun aankoopbeslissingen hangen af van hoeveel CO2-uitstoot ermee gemoeid is. In de toekomst zullen steeds meer klanten – in B2B én B2C – een punt maken van de klimaatneutraliteit van een bedrijf. Organisaties die het zwaarst worden getroffen door de opwarming van de aarde – energiebedrijven en nutsbedrijven – zijn het al gewend om hun strategieën te projecteren naar 2040 of 2050.

Dat betekent dat ze klimaatverandering nu al opnemen in hun strategieën. De vraag is of andere bedrijven ook al in staat zijn om verder te kijken dan hun gebruikelijke horizon van één tot drie jaar. Gartner adviseert om nu al de voorspellingen omtrent klimaatverandering en de impact die ze kunnen hebben mee te nemen in de bedrijfs- en technologiestrategie.

Zakelijke context

Een veelvoorkomend probleem in bedrijfsstrategieën is dat er te weinig naar de zakelijke context wordt gekeken. Mensen gaan ervan uit dat de komende X aantal jaren net zo zullen verlopen als de afgelopen X-aantal jaren. Dat is een gebrekkige aanname, niet alleen vanwege klimaatverandering maar gezien de algehele snelheid van veranderingen in de zakelijke context. Dus ook hier weer het advies: kijk minimaal drie tot vijf jaar vooruit en maak prognoses voor de komende tien jaar. Gelukkig hebben de IPCC-groep (Intergovernmental Panel on Climate Change) van de Verenigde Naties en de Londense onderzoeksorganisatie Charterhouse diverse scenario’s uitgewerkt voor klimaatverandering. Hierin wordt uitgewerkt op welke manier klanten, werknemers, leveranciers, regelgevers en markten zullen worden beïnvloed. Deze scenario’s kunnen helpen om sneller een specifieke zakelijke context in beeld te krijgen en daar eventuele reacties op te formuleren.

Voedt strategische principes en capaciteiten met de zakelijke context voor klimaat. Valideer beslissingen op basis van gegevens over klimaatverandering. Werk samen met anderen in uw ecosysteem om te ontwikkelen en om mitigaties en oplossingen te delen. Ontwikkel de capaciteiten die nodig zijn om de emissieniveaus 1, 2 en 3 in onze waardeketen te beoordelen. En wacht niet op de carbon-flip om met uw strategische planning te beginnen voor de opwarming van de aarde.

 

Aanbevelingen voor CIO’s

• Praat met uw CEO. Zet CO2-reductie hoger op de strategische agenda van de directie.
• Meet en bewaak de ecologische voetafdruk van uw organisatie en supply chain.
• Denk circulair: de maak/gebruik/wegwerp-economie is onhoudbaar.
• Innoveer beter: wat zijn de CO2-vrije alternatieve oplossingen voor uw klanten?
• Geef het goede voorbeeld: bereken en verlaag uw persoonlijke ecologische voetafdruk.

Dit artikel is een weergave van de keynote ‘Get Ready For The Carbon Flip’ van Richard Hunter op 8 november 2021 tijdens de online Gartner ITxpo.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...