De Connected Car

Maakt ons leven makkelijk én veilig

Waarom nog via een app op je telefoon de thermostaat hoger zetten als je auto volautomatisch kan doorgeven hoe laat je thuiskomt? En hoe handig is het als je auto aan je huis vertelt dat je op vakantie bent en dat de verlichting aan moet als het donker wordt. Inbreekpreventie dankzij de connected car lijkt toekomstmuziek, maar is dichterbij dan menigeen denkt.

De meeste mensen denken bij de term connected car aan het ontwijken van files en aan stoplichten die zich aanpassen aan de verkeersdrukte. Toch gaat een connected car een veel integraler deel uitmaken van ons leven. Volgens George de Boer, hoofd van Connected Car Initiatives bij TomTom Telematics, ligt de meerwaarde van een connected car in het verhogen van de veiligheid en in het bieden van gemak.

 

Convergentie drie werelden

Om dit te realiseren is het nodig dat drie nu nog relatief gescheiden terreinen bij elkaar komen. Het eerste is de auto als bron van verkeersinformatie. Die data wordt gebruikt om real-time te monitoren waar files staan. Maar ook om te voorspellen waar op een bepaalde dag files zullen gaan ontstaan. Het tweede terrein is de auto als bron van infotainment. Dit betreft alle voordelen die de bestuurder en bijrijders hebben van het feit dat de auto connected is, denk aan het feit dat de auto een wifi-hotspot is. Het derde gebied is de auto als generator van voertuigdata: data over je rijgedrag, maar ook de onderhoudsstatus van remmen, banden, accu en wat dies meer zij.

Deze drie vormen van ‘connection’ bestaan vandaag de dag al, maar zijn nog grotendeels gescheiden van elkaar. De toepassingen zijn daardoor afgebakend. Denk bijvoorbeeld aan fleet management, wat logistieke bedrijven gebruiken om hun werkorderproces te stroomlijnen. De planningsafdeling ziet waar de auto’s zijn en waar files ontstaan. Met deze informatie kunnen zij real-time de bezorgroute aanpassen en klanten informeren hoe laat hun pakket wordt bezorgd. De Boer: “De volgende stap is dat er geen planningsafdeling tussen zit, maar dat je auto aan je thermostaat doorgeeft hoe laat je thuiskomt. Een toepassing die in sommige steden nu al realiteit is, is dat de auto je aan de hand van parkeerdata vertelt waar de meeste parkeerplekken beschikbaar zijn.”

 

Autonome auto’s

Deze gemaksverhogende voorzieningen zijn leuk, maar belangrijker vindt De Boer de veiligheidstoepassingen. “We kunnen data van sensoren in een auto uitlezen. Bijvoorbeeld: zijn de mistlampen of de ruitenwissers aan? Wat is de buitentemperatuur? Deze data kunnen we combineren met GPS-data waarmee we de locatie van de meting kunnen zien. De combinatie van deze twee is interessant voor bijvoorbeeld Rijkswaterstaat (RWS), want die moeten beslissen waar ze hun strooiwagens inzetten als het gaat vriezen en sneeuwen. Als RWS vervolgens aan onze systemen terug communiceert welke wegen al zijn gestrooid, kan het navigatiesysteem in de auto de veiligste route berekenen.”

Dergelijke functionaliteit wil je graag beschikbaar hebben op het moment dat een auto zelfstandig gaat rijden. Zover is het nu nog niet, en dat komt onder meer doordat dé basisvoorziening voor autonoom rijden nog ontbreekt: volledig up-to-date kaarten. Zo ver is de techniek nog niet. Een andere basisvoorziening is dat de auto precies weet in welke rijbaan hij rijdt. Deze technologie is er, maar het is geen sinecure om die data real-time in de auto beschikbaar te krijgen, zegt De Boer. “GPS-data is te onnauwkeurig voor een exacte positionering. Wij maken daarom een RoadDNA.” Dit is een lage resolutie 2D-beeld van de omgeving dat is afgeleid van een 3D-LiDar scan die de omgeving tot 16 meter hoogte scant. Het 2D-beeld toont het volledige wegprofiel: de rijbanen, het soort afscheiding tussen de weg en de rest van de omgeving, verkeerslichten, bomen die langs de weg staan, noem maar op. De exacte locatie van de auto wordt continu ingetekend. De keus voor 2D heeft alles te maken met beschikbare rekenkracht in de auto. “Als je de 3D-data zou willen gebruiken, dan zou je van iedere auto een rijdend datacenter moeten maken”, lacht De Boer.

 

Combinatie van data

De meeste toepassingen zullen komen uit een combinatie van data die zich in verschillende databases bevinden: een database met alle data over jouw auto (rittenadministratie, rijgedrag, onderhoudsstatus); een database met geaggregeerde locatiedata die wordt gebruikt als bron voor verkeersinformatie; ‘connected city’ databases die alle data verzamelen die nodig is om aan te geven waar zich vrije parkeerplaatsen bevinden of om verkeerslichten aan te sturen; in de toekomst een persoonlijke ‘connected life’ database met data van jouw connected apparaten en kennis over jouw gedrag.

Als al deze databronnen samenkomen, zullen personal assistent-achtige algoritmes veel dingen waar jij nu nog zelf aan moet denken voor je gaan regelen. In de winter verwarmt de auto zichzelf dan voor op basis van de data met de grootste voorspellende waarde, zoals jouw agenda. In de toekomst activeren diensten zichzelf, op basis van jouw voorkeuren. In dat scenario is de auto misschien wel de belangrijkste bron én consument van data.

 

Hoe zit het met de GDPR?

De connected car beschikt per definitie over privacygevoelige data. De Boer: “Nieuw aan GDPR is privacy-by-design/default. Wij zijn er al vanaf het eerste concept van GDPR in 2012 mee bezig. Wij leggen aan berijder en eigenaar helder uit wat er gebeurt met de gegevens van de auto en zijn bestuurder, en we geven hen keuzes en daarmee invloed.”

 

 

 

 

 

 

 

Gerelateerde berichten...