Make-A-Wish zet grote stap met low code

Make-a-wish

Op weg naar het meest digitale goede doel van Nederland

Directeur van Make-A-Wish Nederland Hanneke Verburg had nog nooit van low code gehoord, maar was direct enthousiast toen ze via een vrijwilliger hoorde van de Charity Challenge. Het doel van die challenge: in één week tijd een app ontwikkelen voor een goed doel. Make-A-Wish diende een idee in en werd, tot vreugde van Verburg, gekozen. ICT/Magazine mocht achter de schermen meekijken.

Make-A-Wish laat liefste wensen van ernstig, soms zelfs levensbedreigend zieke kinderen uitkomen. Aan zo’n wensvervulling gaat een maandenlang traject vooraf, de zogenaamde Wish Journey. Tijdens die Wish Journey gaan medewerkers en vrijwilligers aan de slag om de wensvervulling voor te bereiden. Verburg: “We hadden al een Wish Journey-app, maar deze was alleen gericht op de voorkant van het traject: het inventariseren van de wens. Daarna bleef het heel lang stil tot de grote dag daar was. Wij wilden graag een nieuwe app waarmee we tijdens de voorbereiding van de wens contact kunnen houden met de kinderen. De voorpret maakt namelijk een wezenlijk onderdeel uit van de wensvervulling. Ook voor de napret wilde ik graag meer aandacht. Nu krijgen kinderen na afloop een fotoboek krijgen van de wensvervulling. Het is natuurlijk veel leuker als je de app nog een tijd kunt gebruiken, zodat de wensvervulling beter in de herinnering blijft.”

Het ontwikkelen van een Wish Journey-app past bovendien prima bij het doel van Make-A-Wish om het meest digitale goede doel van Nederland te worden. Verburg: “Voor donateurs hebben we het Wish Maps-platform, waar je op een kaart kunt zien welk ernstig ziek kind in jouw buurt hulp nodig heeft. We willen straks de Wish Journeys koppelen aan de Wish Maps, waarbij kinderen zelf kunnen bepalen wie welke content mag bekijken.”

 

Security by design

Net als bij gewone softwareontwikkeling valt of staat het succes van low code met een goede voorbereiding, zegt Peter Hendrix van Phact, samen met Outsystems de organisator van de Charity Challenge. “We hebben vooraf de ideeën geselecteerd waarmee we aan de slag willen. Een ruw ontwerp hebben we voorgelegd aan het designteam met daarin twee wenskinderen en enkele medewerkers van Make-A-Wish. Op basis daarvan is de precieze scope bepaald.”

In de laatste week van september zitten twee ontwikkelaars bij Make-A-Wish op kantoor om de app te realiseren. Continu lopen medewerkers de ‘ontwikkelkamer’ in en uit om te valideren of datgene wat is ontwikkeld ook is zoals zij hadden bedoeld. Een van de wenskinderen is fysiek aanwezig, de ander geeft feedback via een videoverbinding.

Hendrix laat zien wat het team in drie dagen tijd al heeft ontwikkeld. “Key in de app is de tijdlijn”, vertelt hij. “Daar plaatsen zowel Make-A-Wish als het wenskind berichten, foto’s en opdrachten. Een opdracht vanuit Make-A-Wish kan bijvoorbeeld zijn om een aan je wens gerelateerde foto van jezelf te maken met een vriend of familielid. Op die manier betrekken we het hele netwerk rondom een wenskind erbij.”

Make-A-Wish verwerkt privacygevoelige gegevens, dus zijn de rollen en rechten waarmee het wenskind kan bepalen wie wat mag zien enorm belangrijk. Hendrix: “Het prettige van dit low code platform is dat dit al in de software zit. Wij hoeven deze functionaliteit niet zelf te ontwikkelen. Hetzelfde geldt voor technieken als encryptie. De hele virtuele supply chain – ontwikkelplatform, hostingprovider en app-ontwikkelaar – is ISO27001 gecertificeerd. Daardoor werk je automatisch al volgens ‘security by design’.”

De achterkant van de app fungeert als een planningsapplicatie met workflow-ondersteuning. De medewerkers en vrijwilligers zien per wens de status en de geplande acties. Dat is prettig, want Make-A-Wish vervult 650 wensen per jaar. Voorheen hielden medewerkers de status bij via excelsheets en gebruikten ze hun mail als actielijst. Nu is dat allemaal geïntegreerd in de achterkant van de app.

 

Snelkookpan

Het is de eerste keer dat Adrian Brinkhaus, projectleider namens Make-A, betrokken is bij een low code-project. “Het is een groot verschil met traditionele ict-projecten”, vertelt hij. “Dit wordt in één week gerealiseerd, in een snelkookpan. De betrokkenheid van collega’s is hoog. En het allerleukste: twee kinderen maken deel uit van het designteam en zijn de hele week beschikbaar om feedback te geven. Heel belangrijk, want uiteindelijk zijn zij de primaire doelgroep van de app.”

Dat vinden beide kinderen ook. Renée vertelt dat ze is benaderd omdat één van de medewerkers van Make-A-Wish wist dat zijn de opleiding Media & Vormgeving volgt.” Over de vraag welke ideeën ze heeft ingebracht, moet ze even nadenken. “O ja, in eerste instantie kon je maar één foto in een bericht zetten. Op mijn verzoek is dat aangepast, zodat je meerdere foto’s aan een bericht kunt koppelen. Ook voor de fotoboekfunctie heb ik wat ideeën ingebracht, zodat het er nog toffer uitziet. Wat ik gaaf vind, is de koppeling naar de Wish Maps, zodat je vanuit de Wish Journey-app ook andere kinderen kunt volgen.”

Julians belangrijkste input had betrekking op de sneakpeaks, waarmee het team kan laten zien wat zij aan het doen zijn. “Ze lichten steeds een tipje van de sluier op en bouwen daarmee de spanning op. Ik kan aan familie en vrienden een inlogcode geven zodat zij ook kunnen zien wat er gebeurt. Daardoor is hun betrokkenheid ook groot.”

Hoewel de app tijdens het interview nog volop in ontwikkeling was, is Verburg nu al verheugd met het resultaat. “We zijn echt heel blij met deze kans, maar ook met de kennis die we opdoen over low code en deze andere manier van software ontwikkelen.”

 

 

Gerelateerde berichten...