“Tech is gemakkelijk, verandering is moeilijk”

Randstat CEO en CIO

Interview met Jacques van den Broek (CEO) en René Steenvoorden (CDO) van Randstad

Tijdens de laatste online ITxpo van Gartner werden de Chief Digital Officer, René Steenvoorden, en CEO Jacques van den Broek van Randstad geïnterviewd. Steenvoorden trad vijf jaar geleden toe tot de gelederen van het ruim zestig jaar oude uitzendconcern. Wat trof hij aan? Waar zette hij zijn tanden in? Welke resultaten heeft hij al geboekt?

Randstad heeft geen aparte digitale strategie, maar digitaal is opgenomen in de corporate strategie. Hoe is het dan toch gelukt om René als CDO binnen te halen?
Van den Broek: “Ik ben een salesman en in sales beloof je soms dingen voordat je zeker weet dat je het echt wel kan leveren. Dus deelde ik onze tech & touch visie met René. Met behulp van technologie het rekruteringsproces zodanig faciliteren dat de contacten van hoog niveau zijn. Het is onze business om op basis van ‘one touch’ een baan voor jou te zoeken. Maar eigenlijk willen we de mensen tijdens hun hele werkende leven te vergezellen. Ook beloofde ik René dat digitaal een vaste plek aan de tafel krijgt en dat ik deze digitale transitie persoonlijk wilde besturen, hoewel ik geen techy ben.”
Steenvoorden, lachend: “Wat je vergeet erbij te vermelden is dat er niet veel was om mee te beginnen. Het gebeurt niet vaak dat je als het ware als een startup binnen een groot bedrijf kan opereren. Wat begon met een groepje van zeven toegewijde mensen is nu een volledige go-to-market-aanpak geworden.”

Hoe krijg je zonder aparte digitale strategie de business zover om digitalisering te omarmen?
Steenvoorden: “Dat is echt moeilijk. Het is eenvoudig om inspirerende presentaties te maken over de aankomende disrupties en de noodzaak om je daartegen te weren. Maar de magie zit hem in het incorporeren van de balans tussen tech & touch in onze dagelijkse praktijk. Dat is een kunst en geen wetenschap en het werkt alleen als je het samen doet. Ik ben ervan overtuigd dat digitale transformatie een multifunctionele inspanning is, waar alle functies bij betrokken zijn: financiën, operations, HR, sales, marketing enzovoort. Het meten van de resultaten is ook essentieel. Wij zeggen: ‘Technologie is gemakkelijk, verandering is moeilijk’; je kunt heel veel tech implementeren en zorgen dat het werkt en we kunnen iedereen alle meetresultaten laten zien. Maar het moet uiteindelijk wel uitmonden in een betere klantervaring, in een hogere productiviteit. Daarom is het goed dat we allemaal aan dezelfde tafel zitten.”

Hoe merk je het wanneer niet alle managers effectief samenwerken?
Van den Broek: “Ons bedrijf opereert lokaal, iedere werknemer wil zo dicht mogelijk bij huis werken en onze klanten willen dat de talenten uit hun regio komen. Maar onze digitale fabriek hanteert een wereldwijde focus, omdat je niet alles in marketing of datamanagement overal opnieuw wilt uitvinden. We moeten dus niet alleen de managers aan de bestuurstafel meekrijgen, maar ook de managers op lokaal niveau. Via onze internationale website kan het talent direct afspraken maken met onze consultants. Maar daar moet dan wel tijdig de juiste follow-up op volgen. Gebeurt dat niet dan schiet zo’n superwebsite volledig zijn doel voorbij. Dat bedoelen we met ‘tech & touch’.”

Snelheid is essentieel om de veranderingen in de digitale transformatie op te schalen. Hoe voorkom je dat je als organisatie te snel gaat?
Van den Broek: “Ik zit in deze business vanaf mijn 27ste. Veel investeringen mislukten en dat zou ik iedere manager willen aanraden. Probeer het maar. Het team van René probeert te voorkomen dat dertig verschillende locaties dezelfde fout maken. De digitale fabriek werkt agile in de zin van probeer het uit, verpruts het snel en ga door naar het volgende.”
Steenvoorden: “Ons Belgische team bouwde een specifiek digitaal platform voor de horecasector op schaal, zodat het internationaal kon worden uitgerold. De andere deelnemende landen waren erg enthousiast over dit initiatief en maakten al voorbereidingen om het uit te rollen. Maar omdat het nog onvoldoende was uitgekristalliseerd, draaiden er op een bepaald moment vijf verschillende versies van het platform. Ook ontdekten we te laat dat dit specifieke platform eigenlijk niet was wat de Belgische klant nodig had. Dus dat implodeerde. We vertellen graag over deze en andere mislukkingen, omdat we ervan leren voor andere initiatieven die wél succesvol zijn. Je kent het gezegde: ‘we staan op de schouders van reuzen’. Die reuzen zijn de successen én de mislukkingen.”

Hoe voed je de cultuur dat je ook de mislukkingen mag vieren?
Steenvoorden: “Dat is een combinatie van zaken. Een geslaagde digitale strategie bestaat uit drie elementen: 1) de fundamenten zoals beveiliging, infrastructuur, agile werken enzovoort. 2) Het digitaliseren van je producten en processen en 3) het ontsluiten van nieuwe waarde. Bij die laatste categorie bevindt zich de innovatie en daar moet je over praten, vier je successen en mislukte projecten. Dat werkt alleen als er een goede balans bestaat tussen deze drie elementen. Met andere woorden: praat niet alleen over het ene of over het andere, maar praat over het fundament én over de digitalisering én over de nieuwe waarde.”

Hoe gaan jullie om gaan met vooringenomenheid in AI?
Steenvoorden: “Ons doel is om 2030 jaarlijks een positieve impact te maken op 500 miljoen mensen. Met dergelijke aantallen ontkom je er niet aan om AI in te zetten om het persoonlijk te maken en waardevol te maken. Hoewel veel IT ten onrechte AI wordt genoemd, kan ik wel zeggen dat alles valt of staat met de kwaliteit van de onderliggende data. Je traint het algoritme en een verkeerde voorkeur sluipt er zomaar in als je niet voorzichtig bent. Daarom hebben wij drie jaar geleden wereldwijd onze ethische principes geformuleerd en zijn we actief in dialoog met wetgevende organen en met experts op universiteiten en uiteraard houden we onze eigen ethische leercurve scherp in de gaten.”

Welke digitale vaardigheden mag je tegenwoordig verwachten van werknemers?
Van den Broek: “Randstad is behoorlijk veranderd in de loop der jaren. Ik herinner mij nog de tijd dat je naar huis ging als je met echt coole IT-tools wilde werken. Inmiddels verwachten onze mensen – de gemiddelde leeftijd is 28/29 jaar – de beste ondersteuning en de beste tools.”

Steenvoorden: “Kijkend naar onze IT’ers zijn er twee onderwerpen waarin je jezelf kan onderscheiden: 1) raak thuis in klantonderzoek, begrijp hoe je jouw klanten blij kan maken en 2) data, een fascinerend onderwerp om jezelf in onder te dompelen. Dus iedereen binnen IT moet die twee vaardigheden in zijn of haar rugzakje hebben, als geldt dat eigenlijk ook voor de bedrijfstechnologen en andere functies. Je moet in staat zijn om te denken in een ervaring, in agility, in het toepassen van data in je dagelijkse werk. Allemaal skills die iedere toekomstige werknemer in huis moet hebben.”

Wie moet je nog worden als leider wat je vandaag nog niet bent?
Van den Broek: “Als bedrijf zijn wij erg energiek en klantgedreven, maar we mogen wel wat intellectueel nieuwsgieriger zijn. Waar gaat de markt heen? We zijn weliswaar succesvol, maar dat is niet een gegeven. We moeten bereid zijn om ons eigen bedrijfsmodel te verstoren. Mijn raad van commissarissen wil weten hoe de toekomst eruitziet, wat de statistieken zijn en wanneer iets een succes is. Dat weet ik niet, zeg ik dan, want we hebben dit nog nooit eerder gedaan.”

Steenvoorden: “Ik vind de term ‘T-shaped profile’ leuk. Iedereen heeft een expertise waar hij een passie voor heeft en veel tijd aan besteedt. Maar het werkt echt goed als je jouw expertise kan combineren met en koppelen aan andere experts. Kijk, ik ben geen salesexpert en Jacques is geen techneut, maar we begrijpen elkaar omdat we allebei T-shaped zijn.”

Dit artikel is de bewerking van een interview met Jacques van den Broek en René Steenvoorden, respectievelijk CEO/bestuursvoorzitter en CDO van Randstad. Het interview maakte deel uit van de online Gartner ITxpo en werd gehouden op 9 november 2021.

Lees ook:
  • Nieuw securityboek over leiderschap in het digitale veiligheidsdomein
  • Meerderheid IT-security professionals vindt patchen te complex

Gerelateerde berichten...