ACM: KPN hield nieuwe dienst SDF te lang voor zichzelf

telecom mast KPN Youfone

KPN had concurrenten eerder moeten informeren over een nieuwe dienst, SDF. Hiermee kon KPN sneller internet en betere televisiediensten aanbieden. KPN gebruikte de dienst zelf maar gaf het, onterecht, niet aan de concurrenten die gebruik moeten maken van het KPN-netwerk. Dat is de definitieve uitspraak van de Rechtbank Rotterdam eerder deze maand.

Volgens de rechtbank heeft de ACM destijds terecht een boete uitgedeeld aan KPN. Het overgebleven bedrag van 1.990.000 euro moet het telecombedrijf nu alsnog betalen. ACM legde in januari een boete op aan KPN wegens het onterecht voor zichzelf houden van SDF. Concurrenten werden hierdoor onterecht op achterstand gezet.

 

Toegang

Het probleem is dat andere telecompartijen toegang nodig hebben via het KPN-netwerk. De techniek SDF, die KPN aanbood, was echter voor de concurrenten niet toegankelijk. SDF liep via glasvezel tussen een straatkast en de centrale. KPN had daar wel toegang toe, maar de concurrentie niet. Andere bedrijven konden dus niet goed concurreren met KPN.

Het oordeel van de ACM was in januari al dat KPN onvoldoende transparant was over zowel tarieven als voorwaarden van toegang tot SDF. KPN maakte volgens de autoriteit bovendien onterecht verschil tussen eigen klanten en die van de concurrenten. Hiermee schendt het bedrijf de non-discriminatieverplichting.

 

Boete

Dat de oorspronkelijke boete van € 2 miljoen toch een beetje lager uitvalt, € 1.990.000, heeft een technische reden. De tijd tussen publicatie van het boeterapport en de gerechtelijke uitspraak is langer dan twee jaar. Dat is veel te lang, is het oordeel.

Gerelateerde berichten...