Adverteerders investeren meer in digitale radioreclame

De omzet van digitale radioreclame groeide in het eerste kwartaal van 2019 met ruim 30%. Adverteerders besteedden in dit kwartaal in totaal 3,2 miljoen euro meer aan alle vormen van radioreclame dan vorig jaar. Dit is een stijging van 8,2%. Dat blijkt uit onderzoek. van het Radio Adviesbureau RAB.

De totale radioreclameomzet telt op naar 42,1 miljoen en komt daarmee op het hoogste niveau sinds het eerste kwartaal van recordjaar 2008. de branded content omzet komt uit op drie miljoen euro.

 

Europese trend

Deze groei past in Europese trend. Zowel Engeland als Duitsland, Frankrijk, Zweden en Denemarken lieten grootse groei in de radioreclamemarkt zien.

Liedewij Hentenaar, directeur van de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations RAB: “Je ziet dat zowel in Nederland als in Europa de radiomerken met succes durven te innoveren. Digitaal is als distributieplatform een grote aanjager voor continu luisteren. Zo kan radio de vertrouwde relatie van luisteraars met hun favoriete station vergroten. Dat betaalt zich uit.”

 

DAB+

RAB neemt ook deel in het Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO). De stichting heeft sinds vorige maand de manier van radio luisteren apart aan de onderzoeken toegevoegd. Hierdoor is makkelijker te achterhalen of luisteraars online, via DAB+ of op een andere manier naar de radio luisteren.

Volgens de stichting verandert net als lezen en kijken ook luisteren als gevolg van digitalisering. FM heeft nu nog het grootste aandeel, maar digitaal luisteren is duidelijk in opkomst.

NLO-directeur Frans Kok zegt hierover: “NLO registreerde de ontvangstwijze in het verleden via het tweejaarlijkse Audio Distributie Onderzoek, maar door de integratie met het Radiolog, dat geldt als de marktstandaard, zijn we in staat om de ontwikkelingen nauwkeuriger en structureler te volgen.”

Volgens de nieuwste luistercijfers heeft FM/kabel een luisteraandeel van 64%, internet 20% en DAB+ 8%. Het resterende deel gaat naar andere ontvangstwijzen, zoals de digitale settop box, satelliet en/of Digitenne. De genoemde percentages gelden voor alle luisteraars (10+).

Door de toevoeging van de ontvangstwijze in de luistercijfers is de markt veel beter in staat om ‘IP-beluistering’ in kaart te brengen. Het radioluisteren migreert van een enkelvoudig zenderplatform naar een digitaal multichannel platform, veelal inclusief beeld. Dat geeft de radiostations de mogelijkheid interactiever met de luisteraars om te gaan en adverteerders willen daarop inspelen. Liedewij Hentenaar, directeur van het Radio Adviesbureau: “Met een beter inzicht in digitaal luisteren ontstaat er meer ruimte om andere vormen van audio advertising in te zetten. Bijvoorbeeld meer specifiek getarget via programmatic. Dat kunnen audiocommercials zijn, maar denk ook aan display advertising op de websites van stations.”

Gerelateerde berichten...