APM’s, oftewel alternatieve betaalnethodes als crypto en Klarna, kunnen over vijf jaar al 69% van alle transacties in de ecommerce-sector uitmaken. Niet de verkopen maar de betaalmethoden zelf zorgen daarvoor.
Dat meldt Juniper Research, dat onderzoek liet doen naar de groei van deze betaalmethoden. APM’s zijn alle middelen van betaling waar geen kaart of contant geld van de bank aan te pas komt. Denk aan de Wallet van Apple, cryptomunten of afbetalingsleningen (algemeen bekend als ‘Koop nu, betaal later’ leningen). Ook account-to-account (A2A)-betalingen, directe bankoverschrijvingen, horen hierbij.
Goed nieuws voor opkomende markten
Volgens het rapport groeien dit soort betalingen in de ecommerce dus enorm in de komende jaren, tot 11,4 biljoen dollar. Het groeit toe naar meer dan tweederde (69%) van de transacties in dit marktsegment. Dat is goed nieuws voor iedereen in opkomende markten in de wereld die geen bank hebben. Voor hen wordt het makkelijker om online aankopen te doen, want een smartphone met internettoegang zijn dan genoeg voor online aankopen.
Dat betekent volgens de onderzoekers dat zowel betaaldiensten als webwinkels moeten zorgen dat ze de klant goed kunnen blijven bedienen met snelle en makkelijke betaalmethoden. Een van de dingen die zeker moet verbeteren is het aanpassen van betaalmethoden op de klant en diens mogelijkheden. Zo kun je bijvoorbeeld denken aan betaalmethoden per werelddeel of land. Volgens het onderzoek zou het regionaliseren en personaliseren van betaalopties de retailers die dit aanbieden op voorsprong kunnen zetten.
Tip:
- Consument onderschat duurzaamheid online winkelen