AI voorkomt no show in Erasmus MC

Erasmus MC met naam op gevel

Een nieuwe werkwijze met AI voorkomt now show in het Rotterdamse Erasmus MC. Het ziekenhuis startte vorig jaar een pilot met AI om dat te voorkomen en die blijkt zeer succesvol. Het aamtal no shows daalde met 14,3 procent. Daardoor konden er 6070 polibezoeken per jaar meer plaatsvinden.

Het project draaide proef op de 24 poliklinieken. Na de schifting met het voorspelmodel resteerde 35 procent van de patiënten met een hoger risico op no show. Zij werden in twee groepen verdeeld. De ene kreeg een telefoontje om hen aan de afspraak te herinneren, de andere groep niet.

No show

No show is een fors probleem in poliklinieken van ziekenhuizen. Een patiënt op de wachtlijst had gebruik kunnen maken van het vrijgevallen consult. En zorgprofessionals worden belast met het opnieuw inplannen en voorbereiden van afspraken. Het Erasmus MC telde in 2021 42.000 no shows op de poliklinieken. Dit was op een totaal van bijna 800.000 poli-afspraken.

Daarom werd in samenwerking met de afdeling IT – het team van data scientist Joris Tukker – een artificial intelligence-voorspelmodel ontwikkeld. Aan de hand van veertien selectiecriteria kwamen patiënten op een bellijst. De onerzoekers keken naar eerdere no shows, en de woonafstand ten opzichte van het ziekenhuis. Ook werd gekeken hoe lang de afspraak al gepland stond. Uit de selectie kwamen mensen naar boven die de herinnering het hardst nodig hebben. Zij kregen van tevoren een telefoontje van het ziekenhuis om ze aan de afspraak te herinneren.

14,3 procent

Naar schatting 75 procent van de met AI-geïdentificeerde patiënten zou een no show zijn geweest. Een telefoontje bleek te helpen. ‘We hebben de no shows met 14,3 procent kunnen reduceren. Daardoor kunnen we 6070 polibezoeken per jaar meer doen.’

Het telefonisch herinneren van patiënten kost geld, maar levert meer geld op. De selectie met het AI-voorspelmodel en het nabellen kostte 144.000 euro. Maar de extra omzet door meer afspraken te doen, bedraagt tussen te 175.000 en 270.000 euro.

Het belangrijkste is volgens het ziekenhuis echter dat de zorg op deze manier toegankelijk blijft voor zoveel mogelijk patiënten. De methode gaat na deze succesvolle pilot dan ook van start op andere poliklinieken van het ziekenhuis. Maar ook andere ziekenhuizen in Nederland en de rest van Europa kunnen deze werkwijze gebruiken.

Samenwerken

Aan het No Show-project werkten verschillende zorgafdelingen nauw samen met de afdeling IT. Kjeld Aij, Arthur Stoof, Joris Tukker en Josta Knoester waren de trekkers van de pilot. Ben Werkhoven, Steffen Greup en Enrico Timmerman maakten samen met Joris Tukker het voorspelmodel.

In een ideale wereld zouden poli-medewerkers alle patiënten drie dagen van tevoren moeten bellen om hen te helpen herinneren aan hun afspraak, blijkt uit eerder onderzoek. Afspraken worden vergeten maar ook gemist. Dat gebeurt bijvoorbeeld omdat sommige patiënten digitaal niet vaardig zijn, of omdat ze de Nederlandse taal niet goed beheersen. Al deze mensen bellen is ondoenlijk, maar door de inzet van AI behaalt het ziekenhuis toch aanzienlijke winst.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...