ANP gaat kunstmatige intelligentie inzetten voor fotobeschrijvingen

zwemmer met bril in zwembad

Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) gaat kunstmatige intelligentie inzetten bij fotobeschrijvingen. Het gaat om technologie van het Berlijnse bedrijf Mobius Labs.

Met de technologie kan ANP foto automatisch fotomateriaal taggen en beschrijven. De bedoeling is dat het zowel eigen werknemers als afnemers gaat ontlasten.

Het archief van ANP Foto, met alle aangesloten fotobanken, beschikt over een kleine honderd miljoen foto’s. Kunstmatige intelligentie gaat helpen om al dat materiaal sneller te beschrijven en daardoor beter vindbaar te maken. Zodoende kan het materiaal veel eerder bij eindgebruikers komen.

Voorheen duurde het soms drie dagen voordat je goede foto’s met de juiste fotobeschrijvingen in handen had. Ter vergelijking: mensen zijn in staat per dag rond de honderd foto’s te taggen en beschrijven. Met de nieuwe AI-technologie gaat dit naar rond de 100.000 per dag.

Investering

De tech-investering is ook belangrijk voor de fotografen zelf omdat zij de afnemers van het materiaal sneller en beter kunnen bedienen door de juiste beschrijvingen en taggen. Die zorgen voor het snel kunnen vinden van geschikt beeld en dus voor betere klantenservice.

De AI-software is overigens niet alleen in staat om gezichten te herkennen. Ook sporters die een zonnebril of helm dragen, of andere sportkleding waardoor de herkenbaarheid in het gedrang kan komen worden met de software herkend.

Bij ANP foto is al een tijd een proef gaande die zorgt dat de software alle Eredivisie-spelers herkent. Die software herkent ook wedstrijdsituaties. Die tag komt dan ook automatisch bij de foto te staan. Verder is ook de emotie in (sport)foto’s met de software te duiden.

Het persbureau voegt eraan toe dat de nieuwe software uitdrukkelijk niet is bedoeld om de redacteuren de keus voor een bepaalde foto uit handen te nemen. De bedoeling is dat het beschikbaar komt ter ondersteuning van hun werk.

Gerelateerde berichten...