AP waarschuwt: Banken mogen betaalgegevens niet zomaar gebruiken voor reclame

Banken mogen hun klanten niet zomaar gepersonaliseerde aanbiedingen sturen op basis van hun betaalgegevens. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) roept alle banken daarom op om goed te kijken naar hun beleid rond direct marketing. De privacywaakhond is van mening dat deze praktijken in strijd zijn met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

Het AP schrijft de brief naar aanleiding van veel bezorgde reacties op het bericht van vorige maand dat ING betaalgegevens wil gebruiken voor reclame. Veel bezorgde klanten belden en mailden de afgelopen weken met de privacywaakhond.

Deze onrust is voor de AP aanleiding om de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) een ‘brief op poten’ te sturen. Daarin staan de spelregels voor banken als zij de betaalgegevens voor andere doeleinden willen gebruiken dan toen de klant een rekening opende. Het AP heeft bovendien het vermoeden dat meer banken met dergelijke plannen rondlopen.

 

Privacyregels

Katja Mur, bestuurslid van de AP: “Betaalgegevens geven zo’n beetje een compleet beeld van iemands leven. Waaraan besteed je je geld. Van welke verenigingen ben je lid, met wie ga je om? Welke patronen zijn zichtbaar? Daarom vindt de AP het belangrijk de bankensector te wijzen op de privacyregels.”

Op vijf juni wijzigde de ING zijn privacystatement en informeerde de klanten daarover. In het document valt te lezen dat de bank van plan is betaalgegevens te gaan gebruiken voor direct marketing-aanbiedingen.

De AP heeft aanwijzingen dat meer banken betaalgegevens van klanten verwerken voor direct marketing-doeleinden. Volgens de waakhond is dat tegen de regels. Als een waarschuwing niet helpt, volgen er mogelijk boetes.

 

Represailles

Sinds de ingang van de AVG, eind mei vorig jaar kwamen er talloze telefoontjes binnen bij bij het Informatie- en Meldpunt Privacy vanaf 1 januari 2018. “Het stabiliseert nu tot ongeveer 600 telefoontjes per week”, zegt voorzitter Aleid Wolfsen. “Gelukkig zijn de wachttijden van vóór 25 mei zo goed als weggewerkt. De bedrijven die ons belden, wilden vooral weten of ze goed bezig waren. Dat gebeurt nu aanzienlijk minder, misschien omdat ze bang zijn voor represailles als ze aan de AP vertellen dat ze nog niet op orde zijn.”

Gerelateerde berichten...