Apple weigert Facebook-update om noemen 30-procentsregel

Facebook logo Facebook verwerking persoonsgegevens

Omdat Facebook openlijk de 30-procentsregel van Apple bekendmaakt zou het netwerk geen update mogen introduceren. Dat zegt Facebook tegen Reuters.

Facebook was van plan om in de update een nieuwe functie te introduceren waarmee gebruikers kaartjes kunnen kopen voor online evenementen. Zo kunnen organisatoren sneller kaartjes verkopen en hebben gebruikers meer gemak.

De 30-procentsregel van Apple stellen dat het bedrijf van alle aankopen via of in de App Store worden gedaan 30 procent voor Apple is. Facebook stelt dat de weigering van Apple komt omdat er volgens Apple  “irrelevante informatie” gedeeld werd met gebruikers van Facebook.

Zorgen

In een verklaring zegt Facebook: “Nu moeten we, meer dan ooit, de mogelijkheid hebben om mensen openlijk te laten zien waar het geld, dat eigenlijk naar kleine ondernemers moet stromen, eigenlijk heen gaat. Helaas weigerde Apple onze openheid over de Apple-belasting van dertig procent, maar we zijn nog steeds bezig om te zorgen dat deze informatie alsnog in de app beschikbaar komt.”

Naast het openbaar maken van de 30-procentsregel heeft Facebook eerder ook, net als de makers van het spel Fortnite Epic Games, bezwaar gemaakt tegen de al jaren bestaande regeling. Volgens het netwerk zou de commissieregeling moeten stoppen om te zorgen dat bedrijven die lijden onder sterk teruggelopen inkomsten vanwege de coronacrisis. Naar verluidt wilde Apple hier niet aan tegemoet komen. Dat laatste zou ook de reden zijn voor de openlijke kritiek van Facebook.

iOS14

Aan de andere kan is Apple van plan om met een aanstaande update naar iOS 14 dit najaar de privacy van de gebruikers van het besturingssysteem beter te beschermen. Facebook vreest daardoor een flinke inkomstendaling.

Dat zit hem vooral in de nieuwe functie die moet zorgen dat er geen ongevraagde advertenties meet getoond kunnen worden. Vooraan moet er expliciete toestemming zijn voordat gebruikers advertenties van derden te zien krijgen. Voor Facebook is juist de apparaatidentificatie (IDFA) belangrijk. Deze functie zorgt voor personaliseren van advertenties.

Het netwerk is bang voor een inkomstendaling van zeker 50%. De klappen zullen vooral vallen bij de afdeling Audience Network, dat juist zorgt voor dergelijke advertenties. Misschien leidt het zelfs tot het stoppen van de ontwikkeling van het nieuwe Audience Network voor iOS 14. Als dit echt zo is, gaat het vooral banen kosten van de ontwikkelaars van het nieuwe systeem.

Proces

In Nederland hebben de Consumentenbond en de Data Privacy Stichting (DPS) een rechtzaak tegen Facebook gestart om schending van privacy van gebruikers. Zij zouden financiële compensatie krijgen vanwege schending van hun privacy.  Facebook is inmiddels gedagvaard.

De Consumentenbond zet zich samen met de Stichting in voor compensatie voor alle Facebook-gebruikers in Nederland en roept consumenten op om zich hiervoor aan te melden. Wie zich aanmeldt, steunt de Consumentenbond en de Stichting in hun acties tegen Facebook.

Gerelateerde berichten...