Consumentenbond: Facebook moet gebruikers compensatie betalen

Facebookduim vastgehouden door echte hand consumentenbond claim

Nederlandse Facebookgebruikers moeten financiële compensatie krijgen vanwege schending van hun privacy. Dat stellen de Consumentenbond en de Data Privacy Stichting (DPS). Facebook is intussen gedagvaard.

De Consumentenbond zet zich samen met de Stichting in voor compensatie voor alle Facebook-gebruikers in Nederland en roept consumenten op om zich hiervoor aan te melden. Wie zich aanmeldt, steunt de Consumentenbond en de Stichting in hun acties tegen Facebook.

Privacybeleid

De Consumentenbond roept consumenten op zich aan te sluiten bij de actie. De bond en de
stichting vinden dat het sociale mediabedrijf jarenlang allerlei privégegevens van gebruikers en diens vrienden verzamelde. Verder deelde Facebook zonder toestemming van de gebruikers die gegevens ook massaal met derden. Buiten de schending van de privacy verdiende het netwerk daar veel geld mee.

De stichting en de bond stellen ook dat het predicaat ‘gratis’ dat Facebook hanteert misleidend is. De gebruikers van het netwerk betalen immers door het afgeven van hun gegevens. Dat betekent dus volgens de indieners van de claim dat dat het netwerk zich over de rug van de deelnemers verrijkt.

Verzamelen

Intussen heeft Facebook de beschikking over allerlei privédetails over gebruikers. Het gaat dan om bijvoorbeeld geslacht, leeftijd en woonplaats, en wat zij delen met vrienden, wat ze leuk en juist heel vervelend vinden. Intussen weet het netwerk ook van alles over de apps die consumenten gebruikten en volgde het ook met een doorzichtige pixel het surfgedrag van gebruikers buiten het platform.

De indieners van de claim stellen ook dat het bedrijf deze informatie vervolgens deelde met diverse app-ontwikkelaars. Dit gebeurde behalve bij de gebruikers ook vrienden van die gebruikers, ook als zij de app niet gebruikten. In alle gevallen waren de gebruikers en de Facebookvrienden daarvan, niet op de hoogte.

Inconsistent

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Facebook verzamelde op grote schaal gegevens van gebruikers die zij als privé mochten beschouwen. Zij wisten niet dat Facebook die informatie doorspeelde aan adverteerders en appmakers. Het privacybeleid van Facebook was hierover onvoldoende duidelijk, inconsistent en onnodig moeilijk.”

Een financiële compensatie wil overigens niet zeggen dat Facebook op dezelfde voet verder kan gaan, waarschuwt Molenaar. “Er moet een einde komen aan dit soort privacyschendingen. En Facebook moet voortaan glashelder zijn in zijn communicatie naar gebruikers. Die moeten de volledige controle over hun gegevens hebben.”

Wachtwoorden lekken

Behalve privacyschendingen wordt Facebook vaak ook in verband gebracht met lekken. Vorig jaar bleek bijvoorbeeld dat door onbeveiligde opslag zowel Facebook als Instagram  jarenlang honderden miljoenen wachtwoorden hebben laten lekken. En zeker twintigduizend medewerkers van Facebook hadden toegang tot de databases zonder daarvoor gekwalificeerd te zijn.

De onderzoeker denkt dat tussen de 200 en 600 miljoen Facebook-gebruikers hiervan het slachtoffer waren. Dit gebeurde vanaf vanaf 2012. De resultaten worden deels door Facebook bevestigd. De techreus zegt er wel bij dat het meestal gebruikers betreft van Facebook Lite. Deze lichtere versie van het platform is in ons land alleen beschikbaar voor Androidgebruikers.

Gerelateerde berichten...

X