Bedrijven zien imagoschade als grootste gevolg van hack

hackers

Zes op de tien (61,9%) van de bedrijven en organisaties ziet imagoschade als grootste gevolg van een hack. Bijna vier op de tien twijfelt of ze zelf wel de beschikking hebben over voldoende kennis om cyberdreigingen op te vangen. Dat blijkt uit een steekproef.

Naast imagoschade is ook het verlies van data (56,1%), niet kunnen voldoen aan wet- en regelgeving (41,4%) en het verlies van de controle over de IT-infrastructuur (34,2%) worden gezien als grootste gevolgen van een hack.

Hoewel respondenten de risico’s van cyberaanvallen zien, betwijfelt 37,7 procent of hun organisatie over voldoende kennis beschikt om cyberdreigingen op te vangen. Een vijfde geeft aan niet te weten of de informatie die zij hebben toereikend is om risico’s te signaleren.

Outsourcen cybersecurity

Vier op de tien organisaties schakelt de hulp in van een externe security-expert. Voor 38,4 procent is de voornaamste reden van het outsourcen van cybersecurity dat zij zich moeten focussen op de core business.

Cybersecurity maakt daar geen deel van uit. Drie op de tien (29,4%) vindt het verstandiger om cybersecurity over te laten aan externe specialisten en ruim een kwart (27,9%) is van mening dat technologische ontwikkelingen zo snel gaan dat het niet haalbaar is deze zelf bij te houden. 24,6 procent geeft aan zelf niet over gespecialiseerde mensen te beschikken en daarom hulp te zoeken bij een externe partij.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...