Beeld en Geluid schept orde in bergen AV

Het instituut Beeld en Geluid op het Mediapark in Hilversum maakt een miljoen uur aan audio- en video- (AV) materiaal toegankelijk: een aantal dat jaarlijks met 40.000 uur toeneemt. Maar hoe vind je het gewenste bestand in al dat audiovisuele materiaal? Daartoe bouwt Beeld en Geluid verschillende ingangen en verbindingen. Programmatitel, regisseur en uitzenddatum volstaan niet voor de vindbaarheid van een onderwerp.

Het AV-materiaal gaat door de spraakherkenner voor – niet-foutloze – transcripties, geschikt voor trefwoordlabels aan fragmenten. Sprekerherkenning helpt bij het achterhalen van presentatoren en gasten van wie de stemprofielen in de databank staan. Op termijn zullen ook niet-bekende Nederlanders herkend kunnen worden.

“We werken aan het audiovisuele web en hyperlinking”, vertelt Roeland Ordelman, Hoofd Onderzoek van Beeld en Geluid. “Daarbij worden tussen allerlei soorten data verbanden gelegd. Met het gecreëerde netwerk kun je op een intuïtieve manier door content navigeren.” Labels maken ook koppelingen met andere bestanden mogelijk, zoals tussen het radioarchief en de beeldbank van het Nationaal Archief. Radio krijgt daardoor een beeldscherm.

Het gaat om het toegankelijk maken van een ‘immense audiovisuele stroom’ die groeit naar 90 procent van het internetverkeer. Big data? Ordelman: “Ja, er is sprake van Volume, Velocity, Value, Veracity en Variety. Wij oogsten waarde uit de brei met spraak- en sprekerherkenning, visuele analyse en hogere tools.”

Samen met de universiteiten van Twente, Amsterdam en Delft test Beeld en Geluid nieuwe applicaties.

Lees het hele verhaal van Peter Olsthoorn online of in ICT/Magazine van januari/februari.

Gerelateerde berichten...