Belastingdienst treedt vaker op tegen phishing

Belastingdienst blauwe envelop eHerkenning DigiD

De Belastingdienst treedt steeds vaker op tegen een groeiend aantal phishing-aanvallen en andere vormen van cybercrime. De dienst kreeg hierover vorig jaar 162.624 meldingen. Dit is zeker vier keer zoveel dan het aantal meldingen in 2019.

Ter vergelijking: In 2017 kreeg de fiscus ‘slechts’ 7.700 fraudemeldingen. De dienst zegt het groeiend aantal meldingen een zorgwekkende ontwikkeling te vinden. “Helaas gaan criminelen steeds slimmer te werk en zijn hun e-mails, app- en sms-berichten steeds professioneler,” zegt de dienst op de website. “De tijd van gebrekkig Nederlands in phishing e-mails is allang voorbij. Berichten zijn ook steeds meer gepersonaliseerd. Mensen worden steeds directer en persoonlijker aangesproken waardoor een bericht ‘echt’ lijkt.”

Gestolen

Deze trend wordt volgens de dienst veroorzaakt doordat er online veel informatie over personen wordt gestolen. Inmiddels zijn miljoenen e-mailadressen gehackt of uit databases gelekt. Ze zijn op het dark web beschikbaar voor een paar euro. “Daarnaast haken criminelen handig in op de actualiteit. Zo doken er vanaf maart/april vorig jaar ineens heel veel coronagerelateerde phishing e-mails op.”

De Belastingdienst constateert dat cybercriminelen de Belastingdienst een stap voor proberen te zijn. “Ze houden in de gaten hoe snel zaken offline komen, om daarmee in hun volgende campagne rekening te houden. Ook houden ze bij op welke tijdstippen klantcontactcentra sluiten. Vaak handelen zij dan juist buiten de openingstijden van de die organisatie.”

Medewerkers doen er volgens de Belastingdienst doen er, in samenwerking met andere partijen, alles aan om deze kwalijke praktijken tegen te gaan. Het lukt ook steeds beter om ze voor te blijven. In 2020 werden er bijvoorbeeld 265 bankrekeningen en ruim 1.600 telefoonnummers geblokkeerd en honderden websites (op tijd) offline gehaald. Dat waren er fors meer dan het jaar ervoor.

Lees ook:

 

Gerelateerde berichten...