Bereiksonderzoek: in Nederland stoomt YouTube Facebook voorbij

online videoplatforms YouTube-views

Het bereik van sociale netwerken neemt in Nederland nog steeds toe. Google zag bereik onder inwoners van Nederland in oktober toenemen tot 12,7 miljoen mensen, 1,7 procent meer dan in oktober 2017. Daarmee bereikt Google 80,5 procent van alle Nederlanders van 6 jaar en ouder. Dat blijkt uit het meest recente bereiksonderzoek NoBo van Vinex.

YouTube ging in bereik Facebook voorbij en staat nu met een bereik ban 11,5 miljoen (+3,7%) op nummer 2. YouTube bereikt daarmee 73 procent van alle Nederlanders ouder dan 6 jaar. Ook het bereik van Instagram groeide. Dat ging van 6,5 naar 7,5 miljoen mensen (+14,4%).

 

Dalers

Facebook zag daarentegen het bereik dalen. Dit ging van 11,3 naar 11,1 miljoen mensen. Zakelijk sociaal netwerk LinkedIn was de grootste daler. Het bereik van dit netwerk daalde met 415.000 mensen tot 4,4 miljoen. Dit is een daling van 8,6 procent.

Belangrijkste aanleiding was een besluit het management in september dit jaar, waarmee eigenaren van LinkedIn groepen de controle over hun groepen kwijtraakten. Dit was de oorzaak dat heel veel mensen LinkedIn massaal verlieten.

Het bereik van Twitter daalde ook, met 5,5%. Snapchat ging 2,7% in de min en het bereik van Pinterest daalde met 2%.

Deze trend zet zich in oktober van dit jaar door. Het stijgende bereik van YouTube zet zich verder door en groeit met 3,7%. Facebook daalde in oktober met 2%, terwijl het bereik van chatdienst Messenger steeg met 12,4%. De daling van LinkedIn daalt nog harder en gaat 8,6% in de min. Het bereik van WhatsApp steeg de afgelopen maand met 8,7%.

In de cijfers blijkt ook dat het bereik op de desktop daalt en die van mobile devices stijgt. Zoekreus Google levert 0,8% bereik op de desktop in. YouTube levert op de desktop 6,5% in, terwijl Twitter 9,6% krimp laat zien. Facebook levert 11,4% in aan bereik via desktopcomputers. Gek genoeg groeit het bereik van Instagram op de desktop juist wel. Afgelopen maand was de groei 14,8%.

 

Mobiel grote winnaar

De grote winnaar in groei in bereik is voor de meeste sociale media de mobiel. Zo groeide het bereik van zoekreus Google met 8,1%. Het bereik

Daarmee bereikt Google via de smartphone 58,3 procent van alle Nederlanders ouder dan 6 jaar. YouTube groeide nog sneller; plus 10,4 procent. Hoogste score was er voor Instagram, dat een plus van 17,1 procent liet zien.

Het bereik van Facebook op mobiel daalde met 3,6 procent. Snapchat leverde 1,3 procent van het mobiel bereik in. LinkedIn kondigde aan vol op mobiel in te gaan zetten maar verloor in oktober 13,8 procent van het mobiel bereik.

Gerelateerde berichten...

X