Amsterdam ArenA ziet innovatie als strategie voor verbetering

Amsterdam ArenA ziet innovatie als strategie voor verbetering

“Innovatie kan ons 20 procent kosten besparen en 20 procent meer opbrengsten genereren.” Dat stelt chief innovation officer Henk van Raan van de Amsterdam ArenA. Bij de opening, bijna twintig jaar geleden, was de Arena het eerste multifunctionele stadion van Europa en sindsdien heeft de organisatie niet stilgezeten.

Sterker nog, onlangs werd het Innovation Center geopend, een incubator waarin innovatieve ondernemers drie maanden de kans krijgen hun producten in het veld te testen. Voldoet het product aan bepaalde eisen, dan wordt het daadwerkelijk in het stadion geïmplementeerd.

“We willen een voorbeeld zijn voor de smart city Amsterdam en andere slimme steden in de wereld. Met het living lab willen we ‘smart’ meer zichtbaar maken voor burgers”, legt Van Raan uit. “Dat gaat verder dan slimme applicaties voor de smartphones van bezoekers. We implementeren daarnaast oplossingen op het gebied van mobiliteit, veiligheid en duurzaamheid.”

Iedere eerste maandag van de maand is het ‘Amazing Monday’ in het Innovation Center. “Een soort ‘Dragons Den’ waarbij organisaties hun innovatieve product of dienst kunnen pitchen voor een jury van stakeholders. De partijen die meedoen, ontvangen direct feedback. Als het product door de jury goed ontvangen wordt, liggen het contract en de financiering al klaar. Innovatieve organisaties kunnen dus dezelfde dag al live zijn. Vervolgens krijgen ze drie maanden de tijd om de oplossing te testen. Als het daadwerkelijk succesvol is, genoeg omzet genereert, meerwaarde biedt aan de bezoeker en bijdraagt aan een veilige omgeving en duurzaamheid, wordt overwogen om het ook daadwerkelijk in de Arena te implementeren.”

Duurzamer en smarter
De drang naar innovatie bij de Arena komt niet uit de lucht vallen. Al vanaf de opening in 1996 is het stadion neergezet als multifunctioneel gebouw, waar niet alleen voetbalwedstrijden kunnen plaatsvinden, maar ook allerlei andere evenementen kunnen worden gehouden. Dat was destijds uniek in Europa. Inmiddels hebben er de afgelopen jaren meer dan 1500 grote evenementen en ruim 10.000 kleinere evenementen met in totaal meer dan 35 miljoen bezoekers plaatsgevonden.

Door de intensieve samenwerking tussen de Arena en de gemeente Amsterdam kon op deze manier de economie in stadsdeel Zuidoost een nieuwe impuls worden gegeven. Met als gevolg dat het stadsdeel momenteel een van de meest succesvolle delen van Amsterdam is.

Van Raan: “We hebben ons vervolgens gebogen over de volgende stap. Wat kunnen we doen om de Arena en de omgeving duurzamer en smarter te maken?” Daarvoor zocht de organisatie strategische partnerschappen met Huawei, KPN, TNO en de gemeente. Deze ‘innovation deal’ richt zich op vijf gebieden: mobiliteit en toegankelijkheid, energie en duurzaamheid, veiligheid en beveiliging, entertainment en vrije tijd, en de klantervaring.

“Ieder jaar komen er zo’n 18 miljoen mensen naar dit stadsdeel om te werken, leren en voor vermaak. Om de toegankelijkheid in de toekomst te kunnen waarborgen, moeten we met de juiste oplossingen voor mobiliteit komen.” Daarmee doelt Van Raan ook op het Europees Kampioenschap voetbal dat in 2020 in onder meer de Amsterdam ArenA plaatsvindt. Op dit moment stijgt het aantal toeristen in Amsterdam jaarlijks met 10 procent. In 2020 zullen er dus 50 procent meer toeristen zijn dan dit jaar. “Als we daarbij de extra toeloop voor Euro2020 rekenen, is de conclusie eenvoudig getrokken dat er slimme oplossingen moeten komen voor onder meer crowd management, veiligheid en mobiliteit.”

Bezoekerservaring verbeteren
Voor Euro2020 heeft de Arena een budget van 60 miljoen euro. Dat geld wordt niet gebruikt om het aantal zitplaatsen in het stadion uit te breiden, maar om de ervaring van bezoekers verder te verbeteren. Zo werd er in samenwerking met Huawei vorig jaar een overeenkomst getekend voor een highdensity wifi-netwerk in het stadion. Met dat netwerk kunnen 35.000 mensen tegelijk op hoge kwaliteit streamen. “We willen dat aantal in de nabije toekomst graag uitbreiden (de Arena kan 53.500 mensen herbergen, red). We merken dat de behoefte aan data toeneemt als bezoekers in ons stadion zijn.”

Zo heeft de Arena een app waarin doelpunten 360 graden gestreamd kunnen worden door alle aanwezige camera’s in het stadion te gebruiken. Daarnaast wordt er ook geëxperimenteerd met wearables die data van spelers verzamelen over onder meer hartslag, bloeddruk, positie en snelheid. Die data zijn vooralsnog alleen beschikbaar voor spelers en hun technische staf, maar Van Raan ziet graag dat het in de toekomst mogelijk wordt om bepaalde data ook beschikbaar te stellen aan de fans tijdens de wedstrijd. Aan connectiviteit heeft de Amsterdam ArenA op dit moment 10 miljoen euro uitgegeven en aan oplossingen is tussen de 8 en 10 miljoen gespendeerd. Voor beide geldt dat het nog zal stijgen, zeker richting de smart city ambities en de aanloop naar Euro2020.

Besparen en meer omzet
De beleving van de bezoeker staat bij de Arena en Van Raan hoog in het vaandel. Doordat allerlei zaken in het stadion met elkaar verbonden zijn, kan de organisatie betere diensten leveren. “Wat zijn de belangrijkste ‘dissatisfiers’ voor een bezoeker? File op de heen- en terugweg, geen parkeerplaats kunnen vinden, lange rijen voor het toilet”, somt hij op. “Die proberen we op een slimme manier weg te nemen. Op het moment dat een bezoeker online een kaart bestelt voor een evenement, ziet hij direct wie er uit zijn postcodegebied nog meer naar dat evenement toe gaat. Zo kan er mogelijk gecarpoold worden. Ook wordt er andere informatie aangeboden, zoals een spelerslijst, zodat de bezoeker zich thuis al kan inlezen en verheugen op wat komen gaat. En bij concerten zijn er ringtones beschikbaar van de optredende artiest.” Met een blik wat verder in de toekomst mijmert Van Raan over transient apps (apps die automatisch worden geïnstalleerd wanneer ze nodig zijn en ook weer automatisch worden verwijderd op het moment dat ze niet meer nodig zijn, red) en unieke, persoonlijke content die tijdens een evenement gedeeld kan worden op sociale media.

Een van de belangrijkste redenen voor alle innovatieve projecten is dat de Amsterdam ArenA, naast het verduurzamen en het leveren van kwaliteit in de vorm van nieuwe diensten in en rondom het stadion, verwacht daarmee 20 procent op kosten te kunnen besparen en 20 procent meer omzet te genereren, zegt Van Raan eerlijk. “We zien innovatie niet als activiteit, maar als strategie om onze performance te verbeteren. Niet alleen qua omzet, maar ook qua imago en de waarde die we creëren voor organisatoren en de stad Amsterdam.”

Huawei Innovation Day 2015

 Henk van Raan tijdens zijn presentatie op de Huawei Innovation Day 2015

Henk van Raan tijdens zijn presentatie op de Huawei Innovation Day 2015

Henk van Raan, Chief Innovation Officer van de Amsterdam ArenA, sprak tijdens de Huawei Innovation Day 2015 die half juni in München werd gehouden. Zijn presentatie was onderdeel van een tweedaagse blik op innovatie in de huidige wereld van onder meer de industrie, telecom en automotive sector.