Cloud rijp voor kern-ict

Cloud rijp voor kern-ict

Cloud computing groeit op: voorbij de puberteit van start-ups, experimenten en nieuwe projecten. Ook gevestigde en grote ondernemingen gaan voor de cloud, zelfs met hun kernapplicaties. “Accepteer het, omarm het en houdt ervan”, aldus Hans Koolen van Philips op de AWS Enterprise Summit.

 

“Het is een reis die nog loopt”, vertelt Hans Koolen, senior director bij Philips IT Global Services, over de overgang van het Nederlandse concern naar de cloud. Koolen is in 2014 binnengehaald om de IT binnen de eigen organisatie echt klantgericht te maken. Anders dus dan zoals hij het zegt “een it-afdeling die op elke vraag vanuit de organisatie altijd antwoordt: negen maanden en drie miljoen euro.”

 

Private cloud is een mythe

Het initiële doel bij Philips was om naar een private cloud te gaan. Dat is er niet van gekomen. Philips gebruikt de publieke AWS-cloud, vertelt Koolen op Amazons enterprise-conferentie in Den Haag. Daar gaven ook grote bedrijven als aardappelverwerker Aviko en autofabrikant Volvo acte de présence. En op een eerdere Nederlandse AWS Summit (in mei) deden ondernemingen als PostNL en Wehkamp hun cloud-gebruik al uit de doeken. Koolen begint zijn verhaal met een stevige stelling: “De private cloud is een mythe.” Hij is van mening dat een eigen cloud, waarbij de gebruiker dus meer grip zou hebben, iets virtueels is. “Het bestaat alleen in je hoofd. Het hebben en gebruiken van eigen cloud-systemen om dan meer veiligheid te hebben, is een illusie.”

 

Gezocht: it-specialisten

“Het gaat erom dat je goede it-specialisten hebt”, vat Koolen zijn verhaal samen. “Wie hier heeft er géén probleem met het aantrekken van goede specialisten?” vraagt hij zijn toehoorders. Er gaan slechts enkele handen omhoog in de volle congreszaal. Daartussen zitten handen van Nederlandse bedrijven die al vol voor de cloud gaan, zoals postbedrijf PostNL en webwinkel CoolBlue. Zij vertrouwen net als Philips op de it-experts die al in dienst zijn bij cloud-aanbieders als Amazon. Hier speelt namelijk ook een HR- en imagokwestie mee, weet Koolen. “Philips staat bekend als tandenborstelbedrijf”, verzucht hij. “In de huidige markt hebben vers afgestudeerd talentvolle it’ers meer dan genoeg keuze uit werkgevers die wél sexy of innovatief zijn – of in ieder geval dat imago hebben.”

 

Cultuur en verandering

Naast de mensfactor speelt er bij cloud-acceptatie nog een belangrijke, sturende factor. Die van bedrijfscultuur, zo vertelt Koolen uit zijn eigen ervaring. “De bereidheid te veranderen, is cruciaal voor acceptatie en ook goede benutting van cloud. Omvang of leeftijd van een organisatie is daarin niet bepalend.” Hij haalt Netflix aan dat net als Philips niet ‘cloud-born’ is. Deze inmiddels reusachtige cloud-gebruiker begon in 1997 met het via de post versturen van dvd’s. Op een gegeven moment is de omslag naar streaming en cloud gemaakt. De sleutel tot succes, in technologie en business, is de bereidheid tot omschakeling.

 

Innovatie en lof

Dit omschakelen betreft niet alleen cloud-gebruik, maar ook benutting van op dat moment beschikbare mogelijkheden voor snellere en soepelere ict-ontwikkeling. Dankzij agile development en continuous delivery zijn er op dagelijkse basis wel twintig releases van ict-toepassingen mogelijk. “De it-afdeling kan dan innovatief worden”, haalt Koolen een bekende automatiseringsbelofte aan. “Wie hier krijgt lof voor zijn werk?”, vraagt hij de aanwezige ict’ers. De respons is erg laag. Koolen knikt begrijpend. “Maar zonder jullie is er geen SAP, geen CRM, geen e-mail. Zonder jullie komen bedrijven tot stilstand, binnen enkele uren, dagen of weken. Acceptatie en omarming van clouds, of dat nu AWS is of van andere aanbieders, biedt een pad naar innovatie plus lof.”

 

Verder gaan

De Philips senior director beweert dat het niet gaat om kostenefficiëntie. “Dat is slechts een begin, om cloud te ‘verkopen’ aan managers, aan de business. Maar juist dan moet je verder gaan, meer doen. Simpelweg de cloud gebruiken, is niet voldoende. Je moet nieuwe dingen doen, nieuwe dingen mogelijk maken.”

 

 

Praktische stappen naar de cloud

Migreren naar de cloud doe je niet zomaar en gebeurt ook niet zomaar. “Elke organisatie is uniek, maar we zien wel een patroon”, aldus cloud-evangelist Ian Massingham van Amazon. Het patroon dat hij in de praktijk ziet, beslaat vier stappen:

  1. Stap één is het selecteren van een specifiek project waarvoor cloud computing nuttig kan zijn.
  2. Stap twee is het bouwen van een fundament. “Hoe integreer je met je bestaande systemen?” is voor veel ondernemingen de cruciale vraag, aldus Massingham. Hij noemt als concrete voorbeelden integratie met reeds in gebruik zijnde oplossingen voor identiteitsbeheer, met het gehanteerde securitymodel, en met het bedrijfsnetwerk. Laatstgenoemde kan bijvoorbeeld eigen VPN-verbindingen naar de cloud omvatten, zodat bandbreedte en latency bekende factoren kunnen zijn.
  3. Stap drie is het daadwerkelijke migreren naar de nieuwe cloud-omgeving. Daarna is de klus echter niet geklaard.
  4. Massingham benadrukt de vierde stap: optimalisatie. Het bedrijfsgebruik van de cloud kan en moet geoptimaliseerd worden. Dat kan qua technologie, met bijvoorbeeld tools die Amazon daarvoor aanreikt. Maar het kan ook qua business, waarmee Massingham verwijst naar de verschillende gebruiksmodellen die Amazon biedt voor zijn diverse cloud-soorten. Zo kunnen bedrijven vaste, gereserveerde capaciteit afnemen of juist on-demand flexibel inspelen op veranderende eigen behoefte of op een gunstiger geprijsd aanbod van cloud-capaciteit. Laatstgenoemde gebeurt in de zogeheten Spot Market van AWS, wat volgens Amazons cloud-evangelist tot wel 90 procent kan besparen. Hij voegt daar direct aan toe dat dit geldt voor bepaalde soorten toepassingen, dus het is zaak te bepalen welke workloads zich hiervoor lenen.