Twittert u wel eens? Het is echt leuk en levert spontane reacties op. Als je twittert hoor je bij de nieuwe tijd. Ik gebruik Twitter alleen voor zakelijke boodschappen en stuur dan meteen de link mee naar het onderliggende onderzoek. Die tweets worden soms geretweet door één of meer van mijn volgers en dan kan een tweet zomaar vele duizenden mensen bereiken.
Twitteren leidt tot nieuwe business. Dat gebeurt wanneer ik nieuwe kennis opdoe van de mensen die ik zelf volg op Twitter. Mijn eerste tweet dateert van 27 oktober 2008, ruim twee jaar na de introductie van Twitter. Dus zo snel was ik nu ook weer niet. Ik plaats gemiddeld 3,5 tweets per week, dus dat is niet erg veel. Dat komt ook omdat ik alleen maar twitter als ik denk iets te kunnen vertellen waar mijn volgers iets aan zouden kunnen hebben.
Twitter is in mijn ogen een zinvol middel om in één zin te communiceren waar je mee bezig bent, mits dat anderen dient. Voor meer diepgaande relaties moet je bij LinkedIn zijn en voor een meer persoonlijke expressie van gedachten en gevoelens is Facebook een interessant medium. Ik vind deze nieuwe sociale media een stevige verrijking van mijn communicatiemogelijkheden.
Twitter ging naar de beurs. Welke verlieslijdende onderneming, met een negatief eigen vermogen van 164 miljoen dollar, gaat er nu naar de beurs? Wanneer je er onbevangen naar kijkt, is een dergelijke onderneming voor Nederlandse begrippen failliet. Een beursgang zou je dan interpreteren als een laatste poging om argeloze beleggers voor haar kar te spannen en er geld in te investeren. Maar vergis je niet. De zeer pretentieuze investeringsbank Goldman Sachs verbond zijn naam aan de emissie. In Amerika gebeuren dit soort riskante investeringen nog steeds met de grootst mogelijke serieusheid. We zijn hier in het land van de echte financiële en technologische innovatie waarin alles kan en niets te gek is. Kom daar bij ons, nuchtere Hollanders, maar eens om.
Welbeschouwd staan alle signalen op vuurrood. Toch zijn er ook positieve signalen. De omzet van Twitter zal in 2015 de anderhalf miljard dollar passeren en tegen die tijd wordt er ook een goede winst gemaakt. Twitter verdient zijn geld aan advertentie-inkomsten en aan de lancering van andere, nieuwe ideeën. Onlangs publiceerde ik een uitgebreid rapport over de toekomst van Twitter. Daarin besteed ik ook aandacht aan de vraag of het zinvol is om als bedrijf ook met Twitter aan de slag te gaan en een webcare team te benoemen. Het ultrakorte antwoord op die vraag luidt: ja!
Twitter is niet meer weg te denken uit onze hedendaagse communicatie. En als ik mij niet vergis wordt het ook voor beleggers een groot succes.
Adriaan Meij is directeur van AME Research B.V. , gespecialiseerd ICT onderzoek. Zie www.ame.nl