Brabantzorg digitaliseert medicatieproces thuiszorg

medicijnen pillen op strips thuismonitoring bestelsystemen verslavende medicatie

Een aantal zorgorganisaties, waaronder Brabantzorg gaan het medicatieproces in de thuiszorg digitaliseren. De bedoeling is om het proces en de snelheid drastisch te verbeteren. Dat meldt TV Brabant.

Het gaat naast BrabantZorg om de Laverhof, Van Neynsel, Pantein, Vivent en Zorggroep Elde Maasduinen. Ook de apothekersverenigingen BrabantFarma en Concordantdoen mee. De toedieningsregistratie van medicijnen in de regionale thuiszorg gebeurt nu nog op papier.

 

Medicatieveiligheid

Het hele traject staat uiteindelijk op toedienlijsten. Nu nog kan het gebeuren dat ze veelvuldig moeten worden bijgewerkt na een bezoek aan huisarts of ziekenhuis. Digitalisering zorgt ervoor dat de lijsten actueel blijven en de foutenmarge een stuk kleiner wordt. Het werk van de thuiszorgmedewerker wordt zo een stuk efficiënter. Bijstellen van medicatie en overleg met bijvoorbeeld de apotheek wordt zo een stuk eenvoudiger.

Om dit voor elkaar te krijgen is er een softwareleverancier geselecteerd die de hele digitalisering regelt. Dit zorgt ook dat alle 1700 thuiszorgmedewerkers en 60 apotheken in de regio gemakkelijk kunnen samenwerken. De bedoeling is dat op termijn zo’n 6000 patiënten en cliënten er gebruik van gaan maken. Dat gaat naar schatting begin volgend jaar gebeuren.

Het project kwant tot stand met subsidie van het ministerie van VWS via het InZicht-programma. Er is een proefperiode aan vooraf gegaan zodat alle kinderziektes uit het systeem zijn verwijderd. Als dit project succesvol blijkt te zijn is het de bedoeling dat ook de rest van Nederland met dit systeem gaan werken.

Positief

Het project past in de opmars van digitale zorg in ons land. Digitale zorg wordt over het algemeen positief ontvangen, maar de mogelijkheden zijn nog te onbekend. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport ‘Consument kiest voor zorg op afstand’ van Medicinfo.

Zeker 40% van de Nederlanders zegt open te staan voor zorg op afstand. De belangrijkste redenen zijn dat het (reis)tijd bespaart, laagdrempelig is en het verlaagt de zorgkosten. De onbekendheid zorgt tegelijkertijd dat bij een kwart van de Nederlanders nog twijfels zijn. Vooral jongere, gezonde en hoger opgeleide consumenten maken het liefst gebruik van zorg op afstand.

Gerelateerde berichten...