Digitale zorg overwegend positief ontvangen

mits

Digitale zorg wordt over het algemeen positief ontvangen, maar de mogelijkheden zijn nog te onbekend. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport ‘Consument kiest voor zorg op afstand’ van Medicinfo.

Zeker 40% van de Nederlanders zegt open te staan voor zorg op afstand. De belangrijkste redenen zijn dat het (reis)tijd bespaart, laagdrempelig is en het verlaagt de zorgkosten. De onbekendheid zorgt tegelijkertijd dat bij een kwart van de Nederlanders nog twijfels zijn. Vooral jongere, gezonde en hoger opgeleide consumenten maken het liefst gebruik van zorg op afstand.

Diensten met zorg op afstand worden vooral gewaardeerd vanwege de betere bereikbaarheid (zoals ’s avonds en in het weekend). Daardoor zijn de diensten ook laagdrempelig.

Een kwart van de mensen is nog sceptisch en dat komt vooral door de onbekendheid met zorg op afstand, Zij vrezen voor onpersoonlijkheid en miscommunicatie. Bij deze groep zijn ook zorgen om de kwaliteit en de privacy

 

24/7

De doelgroep die het meest open staat voor digitale zorg is  tussen de 35 en 55 jaar, hoger opgeleid en gezond. Zij hebben weinig medische klachten maar ondernemen wel snel actie als er iets aan de hand is. Tegelijkertijd heeft deze doelgroep de grootste behoefte om zoveel mogelijk zaken online te regelen. Daarom verwachten ook, 24/7 service. Digitale zorg kan dit leveren, wat een reden is voor het grotere enthousiasme in deze doelgroep.

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) vindt dat goede digitale zorg een positieve bijdrage kan leveren aan de maatschappij. Daarom verruimde de NZA de regels voor digitale zorg.

In de nieuwe Wegwijzer bekostiging digitale zorg 2020 staat een overzicht van de ruimte voor zorgaanbieders en zorgverzekeraars of zorgkantoren. Het is de bedoeling dat de instellingen daarmee betere digitale zorg kunnen leveren.

 

Wijkverpleging

Vooral de regels voor thuiszorgtechnologie zijn verruimd. Verder zijn ze vereenvoudigd in de wijkverpleging. De nieuwe regels voor de langdurige zorg inclusief de thuiszorgtechnologie worden op korte termijn vastgesteld. De regels kwamen in overleg met het zorgveld tot stand.

Voor beeldbellen en farmaceutische telezorg bestaan al prestaties, maar die vervallen. Onder de nieuwe prestatie ‘Thuiszorgtechnologie’ kunnen per 2020 in de wijkverpleging en langdurige zorg meer vormen van thuiszorgtechnologie worden vergoed.

 

Gerelateerde berichten...