Arsenaal van de falende manager

Jan van Bon
Jan van Bon

Als er íets tot ons nationaal erfgoed behoort, dan is het wel reorganiseren. Een prachtige bliksemafleider, die tot het standaardarsenaal van de ervaren manager behoort. Vooral van de interimmer, die er een ware kunst van heeft gemaakt. Als je de volgende reorganisatie afkondigt, ben je geheid een jaar uit de wind. Iedereen is druk bezig z’n huid te redden in de nieuwe organisatie, en je hebt een prachtige bliksemafleider om je eigen falen als management te maskeren. Maar de falende manager heeft nog een paar ‘gouden grepen’ ter beschikking.

Je geeft de schuld aan je voorganger. Da’s makkelijk scoren en het leidt de aandacht af. Puinruimen! Wat een zooitje heeft de voorganger ervan gemaakt… Tjonge! Het roer moet om! Met vereende krachten gaan we een nieuwe koers inzetten! De woorden verschillen niet van wat de vorige manager riep, alleen de koers is deze keer anders. Vooral interim-managers kunnen op die manier jarenlang bouwen aan het ontwikkelen van een indrukwekkend cv: directeur dit, directeur dat, en allemaal na een jaartje of iets langer weer ingewisseld voor een nieuwe uitdaging. Met zo’n cv moet het wel een goeie manager zijn… De volgende opdracht in het vriendennetwerk ligt dus steeds voor het oprapen.

De envelop met deze strategie komt meestal als eerste in beeld, gevolgd door de envelop met ‘reorganiseer’. Ook de derde envelop is een leuke.

Je roept: “Het ligt aan de tool!”. Alweer een jaar uit de wind. De (management)tool van de it-beheerorganisatie is altijd onderwerp van discussie. Slechts zelden kom ik bij een organisatie waar men helemaal blij is met de tool. Dat ligt dan vaak niet aan de kwaliteiten van de tool – die zijn op hoofdlijnen vaak wel hetzelfde als de vorige en de volgende. Het gaat vooral om de manier waarop de tool wordt gebruikt. Als je geen architectuur in je proces- en organisatiedomein hebt aangebracht, hoe wil je dan van een tool verwachten dat die effectief en efficiënt je werkzaamheden ondersteunt?

Ik houd een lijst van ‘ITIL’-tools bij op list.ly, en daar staan momenteel 415 tools in. Als ik de lokale, landelijke tools en mijn lijst van gratis tools zou meerekenen, kom ik gemakkelijk op een paar honderd extra. Gartner gebruikt die lijst zelfs voor haar magisch kwadrant. Voor een manager is dat een snoepwinkel: er is altijd wel een ‘veel betere’ tool waarmee je een jaar uitstel kunt kopen.

De drie enveloppen met bovenstaande strategieën kun je nog uitbreiden met een vierde. Dat pakketje geef je als vertrekkende manager dan aan je opvolger, met de mededeling dat hij de vierde envelop pas mag openen als de eerste drie gefaald hebben.

Wat er in de vierde envelop staat?

“Schrijf vier enveloppen voor je opvolger en maak dat je wegkomt.”

 

Gerelateerde berichten...