Hoe maak je IT’ers ultiem gelukkig?

Is het de ellenlange, voor leken onbegrijpelijke code, of toch pizza en liters koffie? De nerdy grappen, online gamen en onbegrijpelijke T-shirts, of een groot project met veel uitdagingen? Lemontree bestaat dit jaar 25 jaar en maakt de balans op. Alle generaliserende vooroordelen op een rijtje is de conclusie toch anders: IT’ers worden ultiem gelukkig van drie belangrijke elementen.

Eerst even over de term ‘IT’er. Die bestaat natuurlijk niet. Tegenwoordig zijn er in het vak informatietechnologie heel veel specialisten betrokken die zich bezighouden met ontwerpen, inrichten, beveiligen, onboarden en beheren en ondersteunen van IT-systemen. Deze mensen over één kam scheren doet hen echt tekort. Net als in andere vakgebieden zijn deze kanjers als team bezig om functionaliteit te creëren. En te zorgen dat vaak extreem belangrijke systemen blijven werken.

Terug naar de hoofdvraag: wat maakt mensen in de IT ultiem gelukkig? Zoals gezegd zijn er drie zaken die eruit springen:

1. Het verschil maken

Zoals waarschijnlijk iedereen dat in zijn of haar werk ervaart wil je iets bouwen en exploiteren waar je trots op bent. Waar je de wereld een beetje mooier, beter en gemakkelijker mee maakt. Zo valt ons op dat menig IT-specialist opspringt om bij te dragen aan een van onze goede doelen, maar ook bij bedrijfskritische systemen die nooit mogen falen.

Daarbij willen de specialisten uiteraard wel een zichtbaar stempel zetten op de goede werking, veiligheid en sublieme ondersteuning. Binnen het project en beheer moet er dus ruimte zijn voor de ‘human touch’. Bij veel grotere (IT)bedrijven/teams voelen mensen zich vaak slechts een schakel en zijn ze daarmee slechts beperkt trots.

Of het nu gaat om maatschappelijke doelen, zorg, productie, logistiek of andere zwaar van IT afhankelijke organisaties, IT begint en eindigt met ambitie en toegevoegde waarde. Daarmee is de techniek heel belangrijk, maar het doel en de communicatie erover natuurlijk net zo.

2. Idolate klanten

Wie wil er nou werken voor ongelukkige klanten zou je zeggen? Voor vakspecialisten is het natuurlijk dé kers op de taart als klanten ambassadeurs worden. Lemontree krijgt nu acht jaar op rij een 9,4 waardering van een indrukwekkende klantenlijst. Een teamprestatie waar ‘masters in ICT’ erg trots op zijn.

Uit onafhankelijk onderzoek van Giarte blijkt dat 96% van deze ambassadeurs hun werk zonder enige twijfel zou aanbevelen aan anderen. En natuurlijk worden de mensen daar ultiem gelukkig van.

3. Uitzinnig sfeertje

Ook Informatietechnologie is mensenwerk. Waar veel gelachen wordt, in teamverband gewerkt en heel veel klantcontact is. Waar mensen op elkaar moeten kunnen vertrouwen, maar ook eerlijk tegen elkaar kunnen zijn als het beter kan. Een goede werksfeer, waarin je je veilig voelt en compleet jezelf kunt zijn is dan heel belangrijk. We horen regelmatig van klanten dat we een atypisch IT-bedrijf zijn, omdat de mensen zo communicatief zijn. Een mooi compliment, maar waarschijnlijk het gevolg dat we mensen niet alleen ontwikkelen op kennis, maar vooral ook op gewoon lekker jezelf zijn.

Conclusie: In de afgelopen 25 jaar hebben we geleerd dat ultiem geluk bij IT’ers ontstaat door ze met IT bezig te laten zijn die ertoe doet bij organisaties die daar gave resultaten mee halen. Waardering van klanten en collega’s en een organische sfeer maken het dagelijkse geluk compleet.

Mis jij iets te vaak een of meer van deze geluksmomenten op je werkdag? Kom dan met gierende banden in een rechte streep naar Alphen aan den Rijn voor een bak koffie en ervaar hoe het ook kan. Of kijk eens op werkenbijlemontree.nl voor heel veel leuke functies.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...