De ICT-branche kenmerkt zich de afgelopen jaren door acquisities, buy and build strategieën en fusies. De drang naar omzetgroei, winstoptimalisatie, portfolio-uitbreiding en schaalgrootte zijn belangrijke redenen voor overnames. De vraag is of klanten van deze aanbieders en hun medewerkers daar nou per se blij van worden.
Die vraag leggen we voor aan de directie van Lemontree. Deze ICT-dienstverlener krijgt inmiddels zeven jaar op rij een doorlopende klantwaardering van 9,4 en kwam met een fanscore van 96 met stip binnen in de top 5 beste IT-dienstverleners van Giartes IT Xperience monitor.
Ook certificeerde het bedrijf uit Alphen aan den Rijn zich dit jaar als ‘Great place to work’. Reden genoeg om eens een blik in ‘de keuken’ te werpen van deze IT-dienstverlener, die zich richt op bedrijven in Nederland met enkele honderden tot duizenden medewerkers.
Waarde voor klanten
Het MT van Lemontree concentreert zich bij voorkeur op customer intimacy en happy medewerkers. “Bedrijven zoeken strategische samenwerking met een ICT-partner die de focus op klanttevredenheid legt,” aldus Tony Johnson, oprichter en CEO.
“Daarbij zijn het écht kennen van de klant, communicatie en plezier heel belangrijk. Het spreekt voor zich dat de kwaliteit van ICT en bijbehorende diensten uitstekend moet zijn. Als ICT doet wat het moet doen, kan de klant de waarde ervan verder maximaliseren om bedrijfsambities te realiseren.”
Andere rol binnen ICT-afdelingen
Adjunct directeur Sjoerd Eckhardt voegt hieraan toe: “Wij focussen op standaardisatie en inzet van bewezen goedwerkende ICT-oplossingen, in combinatie met het automatiseren van activiteiten. Doordat wij dit heel efficiënt kunnen aanbieden, is er veel aandacht voor de klantrelatie.
Daarnaast kunnen ICT’ers bij onze klanten dankzij de bovenstaande focus tijd vrijmaken voor innovatie en optimalisatie binnen hun bedrijf. Steeds meer organisaties hebben behoefte aan een ICT-afdeling die de brug vormt naar de bedrijfsprocessen en dus minder met de techniek bezig is. Want uiteindelijk gaat het erom dat organisaties zich optimaal kunnen concentreren op bedrijfsambities.”
Next level kwaliteit
Eckhardt legt uit dat zij ieder ICT-project zodanig aanpakken dat de omgeving na oplevering efficiënt beheerd kan worden. “Wij hebben hiervoor een aantal blauwdrukken ontwikkeld, waarmee we onnodig en duur maatwerk vermijden. Als Microsoft Solutions Partner en HPE SimpliVity partner werken wij selectief voor bedrijven die voordelen halen uit deze oplossingen.”
Naast de kwaliteit en snelheid van de dienstverlening zijn klanten vooral blij met de betrokkenheid en de communicatie van Lemontree bij hun bedrijfsvoering. “We zijn voor onze processen al ISO 9001 en 27001 gecertificeerd”, vertelt Eckhardt. “Daarnaast zetten we momenteel de spreekwoordelijke puntjes op de i voor ISAE 3402. Deze door accountants getoetste verklaring gaat over opzet, bestaan en werking van beheerprocessen. Dus een next level kwaliteitsbewijs dat processen niet alleen in place zijn, maar dat de kwaliteit van ICT-beheer ook daadwerkelijk wordt geboden.”
Autonome groei en aantrekkelijke werkgever
Lemontree zet de hoge kwaliteit van IT, klanttevredenheid en medewerkerstevredenheid op de eerste plek. Eckhardt: “Onze autonome groei is hiervan een logisch gevolg. Daarom werken we er ook keihard aan om een Great Place To Work te blijven. Want met ons hechte team willen wij dé ICT-provider blijven voor bedrijven met enkele honderden tot enkele duizenden medewerkers in Nederland. En misschien kunnen we zelfs die 9,4 voor klanttevredenheid verbeteren.”
Lees ook:
- Steeds meer bedrijven in transport, logistiek en productie kiezen voor HPE SimpliVity
- Veel onbenut exportpotentieel voor technologiesector