Leadgeneratie voor ICT-bedrijven: waarom dit zo belangrijk is

Als we het hebben over leads praten we over potentiële klanten. Ze zijn potentieel omdat ze interesse hebben getoond in de producten of diensten van jouw bedrijf. Ze hebben nog geen aankopen gedaan, maar zijn daar misschien wel toe te verleiden in de toekomst. Hoe kun jij als ICT-bedrijf zorgen dat jouw leads overgaan tot aankopen of een samenwerking? Het antwoord hierop is: leadgeneratie.

Leadgeneratie is het verzamelen van de contactgegevens van jouw potentiele klanten. Dat kunnen leads zijn die al best ver zijn in hun oriëntatieproces, leads die zich echt nog alleen aan het oriënteren zijn of leads die zich er nauwelijks van bewust zijn vaker belangstelling te hebben voor hetzelfde. Door leads direct goed te kwalificeren, weet je hoeveel tijd en aandacht er aan hen besteed moet worden. Dit noemen we leadkwalificatie en leadscoring.

Waarom is leadgeneratie belangrijk?

Bij zakelijke klanten duurt het langer om die aan je bedrijf te binden. Het gaat immers meestal om complexere zaken, waarbij gestreefd wordt naar een langdurige relatie, zoals een servicecontract. Dan is er vaak meer overtuiging en een langer contact nodig om het vertrouwen te winnen. Daarom is een professionele aanpak van leadgeneratie cruciaal. Evenementen waren voor ICT-bedrijven altijd een belangrijk leadgeneratiekanaal, maar deze gingen door COVID-19 een tijdlang niet door. Meer en meer ICT-bedrijven hebben daarom de trend van online leadgeneratie gevolgd.

Natuurlijk wil je als bedrijf weten welke potentiële klanten wel eens tot een aankoop of samenwerking over zouden kunnen gaan. Maar het ontbreekt vaak aan de tijd en kennis om dit goed aan te pakken. Leadgeneratie is systematisch, permanent en kostenefficiënt. Het is een gestructureerd proces dat voortdurend door kan blijven gaan en grotendeels geautomatiseerd verloopt. Dankzij leadgeneratie is het gemakkelijker om in contact te blijven met potentiele klanten en een band met ze op te bouwen, net zo lang als nodig is om van een lead een klant te kunnen maken. Wil jij als ICT-bedrijf (blijven) groeien? Investeer dan tijdig in leadgeneratie om voortdurend nieuwe leads binnen te halen.

Hoe werkt leadgeneratie?

Leadgeneratie gaat in verschillende stappen:

1. Bezoekers op de eigen website in kaart brengen.
2. Leadidentificatie: bezoekers via een formulier op de eigen website of sociale media.
3. Leadkwalificatie en leadscoring: welke waarde heeft de lead? In welke fase zit de lead en welke acties zijn dan het meest toepasselijk?
4. Leadnurturing: de band onderhouden.
5. Sales qualified lead: de lead kan overgedragen worden aan sales.

Je wilt potentiële klanten in elke fase van het beslisproces iets interessants aan kunnen bieden. Denk aan het achterlaten van gegevens in ruil voor een gratis e-book of een gratis trial. Natuurlijk is het ook interessant om te weten waarom leads afhaken.

Veel ICT-bedrijven vinden het nog een uitdaging om kwalitatieve leads binnen te halen en zijn tot nu toe weinig succesvol. Sociale media of webinars, digitale of fysieke evenementen, contentmarketing of e-mailmarketing, cold calling of social selling, marketing automation of storytelling, wat werkt nu echt? Hoe ga je online de interactie aan? Wil jij de concurrentie voor zijn? Begin dan ook met leadgeneratie! Meer weten over leadgeneratie?

Lees ook:

Gerelateerde berichten...