Marketingvoorhoede

Martin Neuteboom Vsee

Laten we het eens hebben over social media. Of beter: over de misvatting dat social media een relatief nieuw fenomeen zou zijn. Ik zal u iets verklappen: er is niets nieuws aan.

Wat is een sociaal medium eigenlijk? Het is een verzamelplek waar mensen fysiek of virtueel samenkomen en meningen, observaties of ideeën met elkaar uitwisselen. De virtuele social media waren er al vanaf de begindagen van het internet. In het Netscape-tijdperk waren er fora, gastboeken, chatopties en instant messaging-programma’s zoals ICQ en MSN Messenger. Ook de eerste online games hadden een social media functie. Uiteraard bestonden er in het pre-internet tijdperk in fysieke vorm ook al diverse social media, maar dat is weer een heel ander verhaal.

In de ‘digital survival of the fittest’ hebben de Facebooks, Instagrams, LinkedIns, YouTubes en Twitters van deze wereld de slag gewonnen. Vooralsnog, want we weten inmiddels hoe disruptief de online arena werkt. Maar deze fora waren zeker niet nieuw. Nieuw was de schaal waarop deze social media opereerden, waarbij ze uiteraard een stevige rugwind hadden vanwege de tijdgeest en de technische mogelijkheden. En juist door de enorme schaal die een club als Facebook wist te realiseren werd de term ‘social media’ enorm gehypet. Ineens was de wereld anders. Althans, dat dachten we.

Toen ik een jaar of twaalf geleden mijn eigen onderneming opstartte vanuit mijn washok, gaf ik een presentatie voor de Lions Club in Hasselt. Zij wilden iets weten over social media. Toentertijd had ik geen idee wie mijn publiek zou zijn, iets wat mij nu nooit meer zou gebeuren. Enigszins gemakzuchtig ging ik ervan uit dat mijn publiek nog geen blokje kaas had gegeten van social media. Ach, dacht ik, ik flans wel wat in elkaar. Groot was dan ook mijn verrassing toen ik ontdekte dat er allemaal directieleden van grote ondernemingen in het publiek zaten,. De basics van social media waarover ik ruim een uur sprak, waren voor hen al gesneden kaas.

Toen al zag ik dat Facebook heel groot zou worden. Het is nog steeds spijtig dat ik vanuit mijn washok niet het geld had om te investeren. Hoewel de lezing een flop was, kon ik de topmanagers nog wel meegeven wat ook toen al de kracht was van social media. Namelijk de talrijke mogelijkheden van community building. Nu was webcare in die dagen nog ongekend arbeidsintensief. Het kwam simpelweg neer op handmatig heen en weer communiceren. KLM was een van de weinige bedrijven die dat goed deed. Zij stonden online echt in contact met hun klanten. Maar tegenwoordig kun je met bots en AI veel eenvoudiger een community bouwen. Wie de fijne kneepjes van deze marketing in de vingers heeft, kan vrij snel honderdduizenden volgers creëren, of een veelvoud daarvan.

Social media mogen dan misschien niet nieuw zijn. De huidige schaal van deze podia en hun voortschrijdende technische vernuft bieden in toenemende mate talrijke mogelijkheden. Denk aan de influencers die op de diverse podia hun publiek weten te interesseren voor alles en nog wat. Zij spelen anno 2020 zeker in de marketingvoorhoede.

Gerelateerde berichten...