Skip to content
ICTMagazine
  • Home
  • Topartikelen
  • Topics
    • Duurzaamheid
    • Financieel
    • Gadgets
    • Klantervaring
    • Leiderschap
    • Ondernemen
    • Personeel
    • Security
  • Meer
    • Word een partner
    • Over ons
    • Contact opnemen
    • Algemene voorwaarden
    • Privacyverklaring
  • ICTMagazine Nederland
  • ICTMagazine België
  • Techzine Global
  • Techzine Nederland
  • Techzine Belgie
  • Techzine TV
ICTMagazine

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf op de hoogte, abonneer!

Nieuwsbrieven*
Home » Expert bijdragen » Leiderschap » Migratie op afstand? Geen probleem!
4min Leiderschap

Migratie op afstand? Geen probleem!

photo guest expert
Leen MulckhuyseGuest expert16 november 2020 07:016 januari 2021
Migratie op afstand? Geen probleem!

Zorgorganisatie ZuidOostZorg kijkt naar de toekomst, niet alleen als het gaat om het leveren van zorg, maar ook als het gaat om technologie. Login Consultants hielpen hen bij de overstap naar Microsoft Office 365. Dat deden we in één weekend, zonder dat daarvoor ook maar één iemand nodig was op locatie. Lees verder om te zien hoe we dat hebben gedaan.

ZuidOostZorg heeft ongeveer 2.500 medewerkers die zijn verspreid over dertien locaties in Zuidoost Friesland en één in Dokkum. Toen de organisatie besloot van hun traditionele kantoorsoftware en e-mailomgeving over te stappen naar de cloudomgeving van Microsoft Office 365 – met toekomstbestendige samenwerkingsdiensten als Microsoft Teams en SharePoint Online – wilden ze dat hun medewerkers daar zo min mogelijk last van zouden hebben. Zo’n grote migratie, waar uiteraard ook altijd risico’s bij komen kijken, plannen we heel zorgvuldig. Ook deze keer. Toch zag ons draaiboek er ditmaal anders uit dan gebruikelijk. De migratie verliep namelijk op afstand, van a tot z.

Voorheen richtten we altijd een zogeheten ‘war room’ in op locatie waar iedereen die betrokken is bij een project bij elkaar kan zitten om zo’n migratie te bewaken. Dat gaat dan natuurlijk om beheerders en consultants, die de migratie systeemtechnisch begeleiden, maar ook om bijvoorbeeld de projectmanager en een communicatiespecialist. Ook moet er ruimte zijn voor iemand vanuit de directie, voor als er belangrijke besluiten genomen moeten worden. Sommige mensen zitten dus fulltime in zo’n war room, anderen zijn oproepbaar, ofwel in persoon, ofwel telefonisch.

In deze tijd, waarin werken op afstand nog steeds het devies is, richtten we een virtuele war room in. Het hele voortraject stuurden we aan via Microsoft Teams, inclusief al onze wekelijkse overleggen en het bijhouden van de rapportages en actielijsten. Ook de migratie zelf verliep op deze manier. In het bewuste weekend waarin de migratie plaatsvond, was er dus niemand van het migratieteam op locatie aanwezig. Iedere update – welke mailbox op welk moment werd overgezet, de resultaten van eerdere batches enzovoort – werd continu via Microsoft Teams gedeeld. Bij issues werd er virtueel met de juiste mensen snel en efficiënt overleg gevoerd.

Zo bleek op zaterdag dat een aantal abonnementen niet goed waren gekoppeld. Via Teams schakelden we iemand met beslissingsbevoegdheid in en kregen à la minute akkoord om extra licenties te laten koppelen. Uiteraard was de migratie van de mailboxen waarin de uitslagen van COVID-19-testen binnenkwamen extra kritiek. Daarvoor hadden we een freeze afgesproken. Deze mailboxen mochten tussen bepaalde tijden absoluut niet gemigreerd worden. Na die freeze hadden we, via een tussenpersoon, online overleg met de betrokken verpleegafdelingen en zodra we een go kregen, zijn die mailboxen omgezet. Zo konden we heel snel schakelen.

Zondagavond waren er nog vijf van de 3.500 mailobjecten die we hadden gemigreerd niet goed overgezet. Snel startten we een Teams videoconference met alle betrokkenen, inclusief iemand van de Raad van Bestuur met beslissingsbevoegdheid, om te overleggen hoe we dit op konden lossen. We besloten deze vijf mailboxen opnieuw aan te maken en om 1 uur ’s nachts was de laatste mailbox over. Alles stond klaar voor de medewerkers om maandagochtend mee aan de slag te gaan. En dat allemaal zonder dat er iemand van het migratieteam tijdens het proces op locatie aanwezig was.

Onlangs hebben we het migratieproces geëvalueerd. Het hele traject is goed verlopen, maar uiteraard zijn er altijd leerpunten die we meenemen naar een volgende migratie. Voor ZuidOostZorg zijn dat de implementatie van Windows Virtual Desktop en het verplaatsen van hun servers en databases van de IBM Cloud naar de Microsoft Azure IaaS-cloud. Dat zijn weliswaar ander soort migraties, maar ook deze gaan we weer op afstand uitvoeren. De cloud-verplaatsing doen we zelfs in samenwerking met ons team in Noorwegen. De virtuele war room is ons – en de klant – uitstekend bevallen. Je kunt heel snel schakelen, terwijl tegelijkertijd iedereen de balans tussen werk en privé – zeker als zo’n traject in het weekend plaatsvindt – veel beter kan bewaken dan wanneer je fysiek aanwezig moet zijn. Kortom: het smaakt naar meer.
Op zoek naar een partij die je van a tot z kan helpen – virtueel of op locatie – met een migratie of implementatie? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.

Leen Mulckhuyse

Tags:

Bedrijfssoftware / Beheer / Digitale transformatie / IT beheer / Login Consultants / Microsoft / security / Software / Strategie / Teams / Telecom / Zorg

Gerelateerd

VK gaat legacy IT dumpen en 100.000 ambtenaren bijscholen

Van deze tien zaken liggen IT-managers ’s nachts wakker

United Contacts: contacten synchroniseren tussen Teams en Outlook

Microsoft Teams gaat steeds meer op Slack lijken

Keuze van de redactie

Autobranche uit ‘grote zorgen’ over mogelijk chiptekort Nexperia

Aan het Nexperia-verhaal kan weer een nieuw hoofdstuk worden toegevoe...

De race naar AI-dominantie gaat ten koste van ethiek

Onderwijs en onderzoek betalen de prijs

Google beëindigt Privacy Sandbox na jaren tegenslag

Na vijf jaar ontwikkeling en talloze keren uitstel heeft Google defin...

Zo werkt Google’s Gemini 2.5 Computer Use-model

Onlangs onthulde Google een nieuw model op het gebied van AI-agents: ...

Techzine.tv

Is ServiceNow competing with Salesforce? We talk to Amit Zavery

Is ServiceNow competing with Salesforce? We talk to Amit Zavery

ServiceNow goes after the mid-market with its AI-based Core Business Suite

ServiceNow goes after the mid-market with its AI-based Core Business Suite

Workday CTO outlines bold AI agent strategy and major acquisitions

Workday CTO outlines bold AI agent strategy and major acquisitions

From MSP to MIP: Pax8's vision for Managed Intelligence Providers

From MSP to MIP: Pax8's vision for Managed Intelligence Providers

Lees meer over Leiderschap

Nederlandse overheid in gesprek met China over vervolgstappen Nexperia

Nederlandse overheid in gesprek met China over vervolgstappen Nexperia

De strijd tussen Nexperia Nederland en de afdelingen in China is nog niet gestreden. Een nieuw hoofdstuk is d...

Colin Baak 2 dagen geleden
Nederlandse overheid kwetsbaar bij uitval ICT-leveranciers
Topartikel

Nederlandse overheid kwetsbaar bij uitval ICT-leveranciers

Afhankelijkheid van externe partijen te groot

Kim Loohuis 16 september 2025
IT-sector pleit voor digitale agenda nieuw kabinet

IT-sector pleit voor digitale agenda nieuw kabinet

Een week voor de verkiezingen hebben verschillende IT-experts hun wensen voor het nieuwe kabinet gedeeld. Van...

Colin Baak 6 uren geleden
Cybersecuritycultuur is niet maakbaar
Topartikel

Cybersecuritycultuur is niet maakbaar

Zo kun je weerbaarheid wél versterken

Kim Loohuis 12 september 2025

Expert aan het woord

Digitaal vertrouwen opbouwen met slimme cybersecurity

Digitaal vertrouwen opbouwen met slimme cybersecurity

Het vertrouwen in digitale diensten daalt. Terwijl technologiebedrijv...

SIAM succesvol implementeren: vijf kritische succesfactoren

SIAM succesvol implementeren: vijf kritische succesfactoren

Service Integratie en Management (SIAM) zorgt – mits goed aangepakt...

Tarieven zetten bedrijven onder druk: hoe kan je er slim mee omgaan?

Van sancties door oorlogen tot snel veranderende tarieven op de impor...

Plug-in thuisbatterijen: de stille revolutie in energieopslag

De energietransitie draait allang niet meer alleen om het opwekken va...

Tech calendar

Synology Solution Day 2025

30 October 2025 Amsterdam

Dell Technologies Forum

13 November 2025 Nieuwegein

BrickCon The Databricks Community Conference

3 December 2025 Orlando, Florida

Appdevcon

10 March 2026 Amsterdam

Webdevcon

10 March 2026 Amsterdam

Dutch PHP Conference

10 March 2026 Amsterdam

Whitepapers

Ontgrendel het volledige potentieel van je SAP-omgeving

Ontgrendel het volledige potentieel van je SAP-omgeving

In het document "Unlock the full potential of your SAP environment" w...

Hoffmann Tips Special – Cybersecurity  Risk management

Hoffmann Tips Special – Cybersecurity Risk management

Niet óf, maar wánneer. Bent u goed voorbereid?   Laat je in...

Een cloudstrategie is essentieel voor het succes van uw bedrijf

In veel fabrieken worden gegevens en informatie die relevant zijn voor...

Is Your Environment Adaptive Enough for Zero Trust?

In een poging om hun beveiliging te verhogen, passen meer organisaties...

ICTMagazine.nl

ICT/Magazine richt zich op zakelijke beslissers en professionals die willen weten wat de impact van technologie is op een organisatie. Waar we met Techzine ingaan op de technologie, gaan we bij ICT/Magazine in op de business-kant van IT. Dat doen we door middel van nieuws en achtergrondverhalen. Door de business-kant van IT beter uit te leggen kunnen besslisers en influencers binnen een organisatie sturen richting de juiste oplossingen.

Follow us

Twitter
LinkedIn
YouTube

© 2025 Dolphin Publications B.V.
Alle rechten voorbehouden.

ICT/Magazine Service

  • Word een partner
  • Adverteren
  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring