De focus van een IT-afdeling binnen een zorgorganisatie zou moeten liggen op de corebusiness: het leveren van ondersteuning aan de zorg en meedenken over en realiseren van zorgspecifieke innovaties. Niet op het in de lucht houden van de werkplekken, daar zijn andere oplossingen voor. Christiaan de Vin, business development manager bij Login Consultants, vertelt in deze blog waarom het slim is na te denken over het afnemen van een zorgwerkplek als dienst.
Regieorganisatie
Steeds meer zorgorganisaties groeien naar een regieorganisatie: ze besteden operationele ‘facilitaire’ werkzaamheden uit, houden de regie over de leveranciers en de diensten die ze afnemen, zodat ze kunnen focussen op hun corebusiness: de zorg. Door werkplekken als een dienst af te nemen, zorg je niet alleen voor continuïteit en flexibiliteit, maar ook voor grip op en voorspelbaarheid van de kosten. Je betaalt immers per gebruiker per maand. Doordat je geen hardware meer in je bezit hebt, zien we een verschuiving van kapitaalinvesteringen (CAPEX) naar operationele kosten (OPEX). Daarmee heb je een duidelijk inzicht in wat je per maand kwijt bent aan IT-kosten en zijn grote eenmalige investeringen van de baan. Bovendien is het voor een zorgorganisatie onmogelijk een club IT-mensen in dienst te hebben die continu hun kennisniveau op peil houden en alle technische ontwikkelingen op de voet volgen. De ontwikkelingen gaan nu eenmaal sneller dan het kennisbereik binnen zorgorganisaties.
Hoe kies je een partner?
Als je besluit in zee te gaan met een IT-partner, is het wel belangrijk om eerst te kijken welke dienstverlener het beste past bij de organisatie. Een goede werkplekdienstverlener is proactief en een echte sparringpartner. Denk daarbij bijvoorbeeld aan halfjaarlijkse innovatiesessies: van welke diensten maak je gebruik en hoe kun je die nog beter inzetten? Het is natuurlijk ook belangrijk dat een partner flexibel is en moeiteloos meebeweegt met jouw organisatie en de dynamiek die daarbinnen heerst. Een IT-partner moet een verlengstuk zijn van je eigen IT-afdeling, en ondersteunen bij de onboarding van nieuwe werkplekfunctionaliteiten, zoals bijvoorbeeld nieuwe Microsoft 365-apps. Met eenmalig aanbieden ben je er niet, je wil continu ondersteund worden waar het nodig is. Dat moet immers de winst zijn van het afnemen van een zorgwerkplek als dienst.
Nieuwsgierig?
De zorg draait 24 uur per dag door. Als je je systemen en gegevens in de cloud kunt zetten, zijn ze altijd beschikbaar, waar je je ook bevindt en hoe laat – of hoe vroeg – het ook is. En dat is dan voor jou weer een hele zorg minder. Ook behoefte aan een flexibele werkplek die helemaal past bij de zorg? Wij kunnen zorgen voor een werkplek die precies aan alle moderne wensen en eisen voldoet en die volledig door ons beheerd wordt. Dat is niet alleen goedkoper dan wanneer je alles in eigen hand houdt, maar maakt ook dat meer tijd en geld overhebt voor de zorg aan cliënten. En dat is tenslotte waar het om draait. Meer weten? Download onze whitepaper ‘De nieuwe zorgwerkplek’.
Lees ook:
- Persona’s in de zorgmarkt. Hoe zet je ze in?
- In 7 stappen naar de optimale werkplek voor de zorg