Consumenten bewuster van digitale beveiliging

lekkende kraan datalekken beveiligingslekken

Consumenten leggen wereldwijd de verantwoordelijkheid van bescherming van hun persoonlijke gegevens vooral bij de organisaties die ze in handen hebben. Tegelijkertijd zijn consumenten zich bewuster geworden van hun eigen digitale beveiliging. Dat blijkt uit het 2016 Data Breaches and Customer Loyalty-onderzoek.

Volgens de 9.000 wereldwijd bevraagde consumenten ligt 70% van de verantwoordelijkheid voor bescherming van consumentengegevens bij de bedrijven. De overige 30% vindt de consumenten zelf verantwoordelijk.

 

Identiteitsdiefstal

Toch gelooft minder dan een derde (29%) dat bedrijven bescherming van persoonsgegevens serieus neemt. Meer dan 4,8 miljard records zijn sinds 2013 getroffen door een lek. Identiteitsdiefstal heeft met 64% het grootste aandeel.

Volgens digitale beveiliger Gemalto, die het onderzoek uitvoerde, ziet slechts een op de tien (11%) consumenten dat apps of websites het grootste risico vormen. Hierdoor veranderen zij niets aan hun gedrag.

Ondanks dat consumenten zich steeds bewuster zijn van de online gevaren, gebruikt het grootste deel diensten die ze zelf een groot risico vinden. Zo gebruikt 80% van hen sociale media, terwijl 59% gelooft dat ze een groot risico vormen. Verder bankiert 87% online, terwijl 34% denkt dat dit hen kwetsbaar maakt voor cybercriminelen.

 

Stoppen

Consumenten vrezen steeds vaker voor diefstal van hun gegevens. 58% denkt dat zij slachtoffer zullen worden van een datalek. Bedrijven moeten zich volgens hen voorbereiden op het verlies dat zulke incidenten mogelijk veroorzaken.

Een datalek is nu in veel gevallen een reden om te stoppen met online activiteiten. Zo zegt 60% te stoppen met online winkelen als er een datalek voorkomt. Daarbij zegt 66% geen zaken te willen doen met een bedrijf dat te maken heeft gehad met een datalek waarbij financiële en gevoelige informatie werd gestolen.

 

Veiligheidsmaatregelen

Volgens de onderzoekers kan het gebrek aan consumentenvertrouwen veroorzaakt zijn door gebrek aan veiligheidsmaatregelen van bedrijven. Bij online bankieren is het wachtwoord bijvoorbeeld nog steeds de meest voorkomende authenticatiemethode.  84% gebruikt dit bij online bankieren en 82% bij mobiel bankieren.

De meer geavanceerde transactiebeveiliging staat op nummer 2 bij online en mobiel bankieren (50% en 48%). Two-factor authenticatie (43% online en 42% mobiel) en data encryptie (31% online en 27% mobiel) volgen op enige afstand.

Meer dan een derde (36%) van de consumenten die slachtoffer was van een lek, schrijft dit toe aan een frauduleuze website. Klikken op een kwaadaardige link (34%) en phishing (33%) zijn de twee andere meest gebruikte methodes waar consumenten slachtoffer van werden.

Meer dan een kwart (27%)  geeft de schuld van een datalek aan een fout bij de data-beveiligingsoplossingen van een bedrijf. Opvallend is dat in de Benelux maar 6% de schuld bij bedrijven neerlegt. Dit is het laagste percentage van alle onderzochte landen.

 

 

Gerelateerde berichten...