Consumentenbond: Cookies weigeren vaak te lastig

Persoonsgegevens

Tracking-cookies en trackingtechnieken weigeren zou niet moeilijker mogen zijn dan de cookies accepteren. Maar hoe zit dat in de praktijk? De Consumentenbond onderzocht ruim 100 grootste websites en ontdekte dat cookies weigeren vaak lastig is.

Websites moeten bezoekers expliciet vragen om toestemming voor het plaatsen van trackingcookies en andere technieken die je surfgedrag kunnen volgen. Maar op 55% van de websites is weigeren lastiger doordat je meerdere keren moet klikken om cookies te weigeren. Soms is de weigeknop kleiner, onduidelijker of verstopt.

Vaak zijn deze menu’s uitgebreid, waardoor het meer tijd en moeite kost om snel en gemakkelijk cookies te weigeren.
Bij een enkele site is het weigeren van volgcookies helemaal niet mogelijk. Dat mag volgens de AVG niet. Naast een knop om cookies te accepteren is er dan alleen de mogelijkheid dieper in het instellingenmenu van de cookiemelding te duiken om daar keuzes te maken.

Op 20% van de sites waar weigeren lastig is, is er wel een knop om cookies direct te weigeren met één klik, maar die maken je het weer met andere ontwerptrucjes moeilijk. De weigerknop is bijvoorbeeld kleiner, verstopt of op een andere manier onduidelijk. Bij veel van die sites ziet de bond een opvallend kleurvlak voor het accepteren van (tracking)cookies. Daarnaast of eronder staat een kleinere, veel minder opvallende tekstlink om cookies te weigeren. Bij sommige sites zit de weigerknop op een hele andere plek dan verwacht.

Accepteren kan vaak wel in 1 klik. Op vrijwel elke website staat een grote ‘OK’-knop waarmee je toestemming geeft.

Voorbeelden

De Consumentenbond noemt een aantal voorbeelden, te beginnen met Spotify. Daar krijgen gebruikers de keuze tussen ‘Cookies accepteren’ en ‘Cookie-instellingen’. Een ander voorbeeld is de site van AliExpress. Die laat je kiezen tussen ‘Cookies personaliseren’ en ‘Cookies accepteren’. Wanneer je ze wilt weigeren, kom je in een keuzemenu terecht met veel tekst en keuzemogelijkheden.

De Van Dale-website geeft je naast accepteren de optie ‘Zelf instellen’. Achter die knop zit een woud aan schuifjes met keuzemogelijkheden. Om cookies te weigeren, hoef je de schuifjes niet aan te passen. Maar dat moet je maar net weten.

De cookiepop-up van Coolblue.nl heeft een grote groene Oké-knop. Pas als je goed kijkt zie je in de lap tekst boven de knop de link ‘weigeren’. Hotelsite Fletcher.nl heeft helemaal geen mogelijkheid om cookies te weigeren. Daar staat in de cookiemelding: ‘Indien u niet akkoord gaat met het plaatsen van alle cookies, kunt u dit instellen via uw Browser’.

De bond vroeg de onderzochte bedrijven om een reactie. Een aantal ging erop in. Zo geeft AliExpress aan de cookieregelgeving ’te respecteren en na te streven’. Coolblue geeft de volgende verklaring: ‘De reden dat we voor de huidige opmaak van de cookiebanner hebben gekozen heeft te maken met de klantreis die we bezoekers van onze website willen bieden’.
Fletcher geeft aan dat ‘dat de verbeteringen voor de cookiemelding rondom tracking cookies al reeds bij ons onder de aandacht was’, en ‘dat er een plan is voor verbetering’.

Spotify reageerde helemaal niet en Van Dale geeft aan dat het keuzemenu ‘in lijn is met de interpretatie van branchevereniging (IAB)’. Ze gaan in gesprek met de ontwikkelaars om te bespreken hoe persoonlijke voorkeuren opgeven duidelijker en makkelijker kan.

Lees ook:
  • Authenticatie is slechts een deel van de oplossing
  • Gegevens van bijna 29 duizend Nederlanders te koop op botmarkten

Gerelateerde berichten...