CWI en ProRail voorspellen incidenten op het spoor

Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) en ProRail zijn een onderzoekssamenwerking gestart. Doel is een snellere en betere  afhandeling van incidenten op het spoor in ons land.

Het betreft een Publiek-Private Samenwerking (PPS) tussen CWI en ProRail, voor een periode van 4 jaar. Het onderzoek richt zich op het voorkomen en afhandelen van een breed scala van incidenten op het spoor. Vooral op spoorlopers, verstoringen in de infrastructuur en aanrijdingen wordt gelet.

 

Incidentenbestrijding

De afdeling Incidentenbestrijding van ProRail richt zich op voorkomen van verstoringen en snel weer beschikbaar maken van het spoor. ProRail wil voorkomen dat treinen als gevolg van deze verstoringen onnodig lang stil staan. Dit heeft vertragingen of uitval van treinen als gevolg.

Het doel van het nieuwe onderzoeksproject is verbetering van de dienstverlening. Men maakt gebruik van de kennis van wiskundige modellering. Verder ook van optimalisatie- en analysetechnieken van de onderzoeksgroepen Networks & Optimization en Stochastics van het CWI.

 

Incidenten voorspellen

Onderzoekers van het CWI zullen op basis van data van ProRail voorspellingen doen. Het gaat vooral om het tijdstip en locatie van mogelijke toekomstige incidenten. ProRail kan daarop inspelen en de incidenten proberen te voorkomen.

Daarnaast analyseren de CWI-onderzoekers wat in de personele en middelen in de organisatie rond incidentenbestrijding van ProRail voor prestatieverbetering kan zorgen. Er wordt gebruik gemaakt van data op het gebied van incident-historie. Men gebruikt ook geografische en demografische data.

 

Voortbouwen op onderzoek

De Stochastics-groep van CWI heeft ruime ervaring op het gebied van het voorspellen van incidenten. Zij hebben bijvoorbeeld algoritmes ontwikkeld die de dekking van beschikbare ambulances binnen een regio optimaliseert. Uit dit onderzoek is spin-off Stokhos voortgekomen. Stokhos levert software oplossingen voor het proactief herplaatsen van noodhulpdiensten op basis van toekomstverwachtingen.

Projectleider Rob van der Mei is zeer verheugd over het nieuwe project. “Dit bouwt weer verder op het werk dat we in eerdere projecten hebben gedaan. We deden eerder al voorspellingen van incidenten voor ambulanceritten en high-impact crimes. Denk aan woninginbraken, straatroof en roofovervallen in samenwerking met de politie Amsterdam/Amstelland. Op die manier kunnen we onze kennis en ervaring goed inzetten. ProRail en dus de treinreizigers, komen zo een stap verder.”