Data is booming maar datamanagement de basis voor succes

data

Data is booming, letterlijk. Elk jaar verdubbelt de hoeveelheid data die we opslaan. Dat betekent dat we in 2014 meer data hebben opgeslagen dan we deden in de periode van de Big Bang tot en met 2013. En in 2015 hebben we weer meer data opgeslagen dan in alle jaren voor 2015. En dat gaat nog wel even zo door. Geen wonder dat we het hebben over ‘big data’. Maar we trekken er de verkeerde conclusies uit. Alleen goed datamanagement kan ons redden.

Er is enorm veel data en we kunnen er steeds meer mee. Processen, de besturing van de organisatie, het begrijpen van onze klanten en het inzicht in het succes van onze producten en diensten, ze drijven allemaal op informatie. Organisaties zijn meer en meer afhankelijk van informatie, en dus van data. Hoe zeker kunnen we zijn over de kwaliteit van data? Wie mag er wel en geen toegang hebben tot specifieke data? Hebben we de data wel goed genoeg beveiligd? En hoe groter de data, hoe groter het belang van die vragen. In de hype rond big data dreigen we over het hoofd te zien dat goed datamanagement aan de basis staat van ondernemingssucces.

Procesdata

Allereerst gebruiken we data steeds intensiever in processen. De kernprocessen van de onderneming zijn in hoge mate afhankelijk van de kwaliteit van de data, maar het merendeel van de relevante informatie ontstaat ook in de kernprocessen. We moeten die kernprocessen dus zo organiseren dat de kwaliteit van die data meteen zo hoog mogelijk is. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat degene die de data invoert, zélf belang heeft bij de kwaliteit. Wie heeft er ooit zijn rekeningnummer verkeerd ingevuld als hij geld krijgt?

Daarnaast moeten ondernemingen kunnen aantonen dat informatie op de juiste manier is ontstaan en dat statistieken kloppen. Goede en eenvoudige audit-trails zijn dan van groot belang en daarbij moeten we ook nog rekening houden met samenwerkingspartners, met wie we informatie uitwisselen. De kernprocessen moeten betrouwbaar, voorspelbaar, efficiënt, effectief en transparant zijn, en daarbij speelt de kwaliteit van de procesdata een grote rol. Wie belang heeft bij goede data, zorgt voor goede data, in alle aspecten.

Data science

De nieuwe of echte kracht van big data heet: data science. Deze ‘wetenschap’ stelt ons in staat om, met behulp van big data, meer, betere, gedetailleerder en andere antwoorden te geven op de vragen die we stellen. Het revolutionaire van data science zit hem erin dat we dan ook antwoorden krijgen op vragen die we niet hebben gesteld. Als managementinformatie de onderneming intelligent maakt, dan maakt data science de onderneming slim. Je zou data science dan ook ‘dataslimheid’ kunnen noemen.
Antwoorden

BP (British Petroleum) heeft enorm veel pijpleidingen waar allerlei soorten olie door worden verplaatst. Die pijpleidingen zitten vol met sensors die meten hoe hard de olie stroomt en bijvoorbeeld waarschuwen als er ergens een lek dreigt te ontstaan (procesdata). Maar die sensoren kunnen ook vertellen hoe vaak elke pijpleiding wordt gebruikt en hoe hard de olie stroomt. BP verzamelt al die informatie en op een dag vroegen ze aan de analysetools: zien jullie nog rare dingen? Daar kwam uit dat één specifieke oliesoort verantwoordelijk was voor 80 procent van alle slijtage van die leidingen. Enorm nuttige informatie, maar ze hadden zich bij BP nooit afgevraagd of dat per oliesoort zou kunnen verschillen. De analyse gaf antwoord op een vraag die helemaal niet was gesteld. Dat is de extra kracht van data science. In de competitie van de markt is data-intelligentie niet meer genoeg, je moet ook dataslim zijn.
Big datamanagement

Ondernemingen hebben tegenwoordig enorm veel data en ze kunnen aan nog veel meer data van anderen komen. Met die big data kun je big profit behalen: veel datagebruik in je processen, veel business-intelligentie en veel dataslimheid. Maar ook, als je niet uitkijkt: grote datalekken, grote datavergissingen en grote dataverliezen.

Lees het hele verhaal online of in ICT/Magazine van september.

 

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...