Datadoelstelling eigen organisatie vaak onbekend

manager in pak wijst iets aan

Zeker veertien procent van de Nederlandse organisaties heeft geen duidelijke datadoelstelling. En veel IT-verantwoordelijken zijn niet op de hoogte van een eventuele datadoelstelling in de eigen organisatie.

Dit blijkt uit onderzoek onder 384 IT-verantwoordelijken bij bedrijven met ten minste honderd medewerkers. Van alle ondervraagden zegt 34 procent dat hun organisatie geen intern datamanagementproces heeft ingericht.

 

Opvallend

Deze resultaten zijn opvallend aangezien 48 procent van de ondervraagden in dienst is bij bedrijven die data als een service leveren. Dit is vaker bewerkte – dan onbewerkte data. Een op de drie bedrijven noemt data het hoofdproduct dat ze aanbieden.

Hoewel bijna de helft van de Nederlandse bedrijven data aan hun klanten verkoopt, zegt vijftien procent niet over de juiste tools en technieken te beschikken om de waarde van data te ontsluiten. Daarnaast ontbreekt het bij ruim een derde aan een duidelijk data management proces. Bij het zelfde percentage is geen data delivery proces ingericht richting klanten.

 

Ongeschikt IT-ecosysteem

Voor bedrijven die de overstap willen maken naar een meer data-centralistische dienstverlening, is er vaak nog werk aan de winkel. Zo blijkt dat bij drie op de tien bedrijven het huidige IT-ecosysteem niet geschikt is om een dergelijke overgang te faciliteren. Iets dat mogelijk te maken heeft met de inflexibiliteit van deze systemen (43 procent) en het beperkte innovatievermogen (44 procent).

 

Gerelateerde berichten...