Digitalisering communicatie maakt herziening postmarkt noodzakelijk

brievenbus gedeukt

Digitalisering biedt kansen voor economische groei zolang we daar goed op inspelen. Zo leidt steeds meer digitale communicatie ertoe dat we de regels voor de postmarkt op korte termijn moeten herzien. Dat stelt minister Kamp in een analyse. Het stuk is inmiddels naar de Tweede Kamer gestuurd. De bedoeling is dat een nieuw Kabinet er snel mee aan de slag kan.

Volgens de analyse moeten fundamentele keuzes gemaakt worden om te zorgen dat postbezorging betaalbaar, beschikbaar en aantrekkelijk blijft. Het gaat dan bijvoorbeeld over het aantal bezorgdagen, tarieven en nieuwe mogelijkheden voor samenwerking in bezorging.

 

Duidelijkheid

Minister Kamp: “De tas van de postbode en de brievenbussen raken steeds leger. De eisen aan bezorging zijn intussen hoog. Digitalisering gaat steeds verder. Dat dwingt ons op korte termijn het gereguleerde deel van de postmarkt te herzien. Bedrijven moeten daarnaast zelf op zoek naar nieuwe verdienmodellen. Alleen zo ontstaat een toekomstbestendige markt, waar binnen het publiek belang van een betaalbaar en betrouwbaar postproduct wordt gewaarborgd.”

De minister stelt ook dat heldere keuzes maken ook duidelijkheid geeft aan de duizenden postbezorgers en medewerkers. “Het is aan mijn opvolger en de Kamer om op basis van deze analyse de definitieve keuzes te maken die nodig zijn voor de toekomstige regulering van de postmarkt.”

Het Ministerie van Economische Zaken wil zo snel mogelijk verdere discussie met alle belanghebbenden. Dit omdat de krimp van de postmarkt zich in hoog tempo doorzet. Betrokken bedrijven hebben volgens het ministerie zekerheid nodig om zichzelf in te kunnen richten op deze veranderingen.

 

Whatsapp op 1, post op nummer 6

De onderzoeken naar de postmarkt geven ook inzicht in trends ten aanzien van de communicatiebehoeftes van consumenten en bedrijven. Digitalisering heeft daarop grote invloed. Zo blijkt dat Whatsapp inmiddels op nummer één staat. Dit wordt gevolgd door mobiel bellen en e-mail. Post is gedaald naar de zesde plaats. Verder vindt 62 procent van de ondervraagden communiceren via post ‘gedoe’. Dit terwijl in 2011 in hetzelfde onderzoek nog 52 procent post juist als ‘makkelijk’ typeerde.

Nederlandse bedrijven en consumenten versturen jaarlijks nog altijd 2,9 miljard poststukken. Het overgrote deel daarvan is zakelijke post: 2,7 miljard. Desondanks is dit een forse daling van het aantal ten opzichte van vijf jaar geleden (-35 procent). Op de niet-gereguleerde pakkettenmarkt is een stijging zichtbaar. Nederlanders versturen en ontvangen inmiddels op jaarbasis 350 miljoen pakketten (+81 procent ten opzichte van 2011).

De toekomst van de Nederlandse postmarkt is geanalyseerd op basis van diverse externe onderzoeken en gesprekken met zowel marktpartijen als vakbonden. Onderzoeksbureau GfK heeft de behoeften van Nederlandse consumenten in kaart gebracht voor het verzenden en ontvangen van post: Analyse toekomst postmarkt.