Digitalisering verzekeringsmaatschappijen meer dan biljoen waard

digi vingerafdruk

Digitalisering confronteert verzekeringsmaatschappijen met ongekende uitdagingen en kansen. Het is niet langer slechts een nieuwe manier om diensten aan te bieden. Digitalisering herdefinieert de industrie vanuit de kern. Het voorziet de branche van een rooskleurige toekomst.

Uit onderzoek blijkt nu dat met digitalisering de huidige waarde van de wereldwijde verzekeringsmarkt kan stijgen met meer dan 1.5 biljoen euro. Naast verkopen en aantrekken van nieuwe klanten, is er steeds meer aandacht voor data, automatisering en kunstmatige intelligentie.

 

Digitalisering

In een wereld waarin een overvloed aan gegevens beschikbaar is, staan verzekeringsmaatschappijen aan de voet van een transformatie. Wearables, sensoren en andere apparaten genereren informatie over het gedrag van consumenten. Gezondheidsprofielen worden in kaart gebracht en rijgedrag wordt gemonitord. Verzekeraars kunnen risico’s beter inschatten. Diensten en producten kunnen beter worden aangepast.

De verzekeringssector heeft veel baat bij automatisering en machine learning. Het werk van de verzekeraar wordt met behulp van data-analyse en interpretatie, strategischer, specialistischer en technischer. Daarnaast kan automatisering leiden tot grote kostenbesparingen. Robots voeren bijvoorbeeld administratief werk, versneld en preciezer uit.

Uit het onderzoek onder 168 verzekeringsmaatschappijen wereldwijd, waaronder uit Nederland, blijkt dat er onder verzekeraars consensus bestaat over het belang van data-analyse en de mogelijkheden. Verzekeringsmaatschappijen die achterblijven in digitalisering verdwijnen van de markt. Maatschappijen die een data-gecentreerde aanpak omarmen, zijn in staat hun marktaandeel sterk te vergroten.

Vaardigheden

De digitalisering heeft niet alleen invloed op de diensten of producten die verzekeraars aanbieden. Het leidt ook tot een verschuiving in de benodigde vaardigheden van medewerkers in de branche. Zo werd voorheen succes met name bepaald door de verkoopvaardigheden van medewerkers. Nu groeit het belang van analytische vaardigheden binnen de maatschappij sterk. De analyse van data en de daaruit vloeiende inzichten vormen de toekomst voor de verzekeringsbranche. Dit leidt tot grote transformaties in werkwijzen en diensten.

Gerelateerde berichten...