Diversiteit en inclusie kan beter in digitale sector

transformati

Nederlandse digitale ondernemingen kunnen meer impact maken op diversiteit en inclusie (D&I). Ondernemers moeten hun aanbod aan vaardigheden en trainingen vergroten. Ondernemers moeten meer maatregelen nemen om hun aanbod aan vaardigheden en trainingen te vergroten. Dit blijkt uit het rapport Diversiteit en Inclusie in Digital. Het is het eerste in-company D&I datarapport ooit in de Nederlandse digitale sector.

De sector is zich volgens mede-opsteller branchevereniging NLdigital steeds meer bewust van het belang van D&I voor bedrijven, investeerders, overheden en andere stakeholders. Toch lijken veel bedrijven hier geen actie op te ondernemen. Slechts 44% van de onderzochte organisaties is van plan hun aanbod aan trainingen te vergroten.

Een nog lager percentage(36%) van de leidinggevenden heeft D&I doelstellingen in hun prestatie-indicatoren. Daarvan houdt 70% de etniciteit van haar werknemers helemaal niet bij. Niet alleen de statistieken kunnen beter. De overgrote meerderheid van de digitale bedrijven houdt de impact van D&I helemaal niet bij. dit terwijl ze er baat bij zouden hebben dit te meten en te herkennen.

Om bedrijven te helpen bij het nemen van deze maatregelen zag een jaar geleden de Taskforce Diversiteit & Inclusie het licht. Dit is een samenwerking van branchevereniging NLdigital en het ministerie van Economische Zaken. Één van de de doelen van de Taskforce is het verzamelen van meer data over D&I in de digitale sector. Deze benchmark is daar een eerste stap in.

Diversity Hero

Het rapport komt van de hand van gesteld door Diversity Hero, in samenwerking met de NLdigital Taskforce Diversiteit & Inclusie en Techleap.nl. Ze kregen steun van Booking.com en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Er deden 40 bedrijven mee, die samen bijna 30.000 werknemers vertegenwoordigen, werkzaam in de Nederlandse digitale industrie.

Het doel van het rapport is om de kracht van data te benutten om organisaties te helpen diverser en inclusiever te worden. De volgende stap is versnellen van de benchmark in Nederland en het opschalen van het initiatief in heel Europa.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...