Tien jaar geleden zaten Jonas Rubrech en Dirk Moes, beiden sociaal-psycholoog, aan de keukentafel te reflecteren op hun dagelijks werk. Meer in het bijzonder over de vraag waarom projecten in organisaties zo vaak mislukken.
“Vaak is er sprake van weinig of helemaal geen draagvlak, weerstand, en gebrekkige communicatie”, vertelt Jonas Rubrech. “Dat geldt ook voor ict-projecten. Het probleem is bijna nooit de techniek, maar juist de menselijke component – de samenwerking, de communicatie – die essentieel is om de meerwaarde van ICT tot zijn recht te laten komen.”
Rubrech en Moes besloten hun kennis over menselijk gedrag en communicatie toe te passen in de gezondheidszorg. “Die sector boeit ons”, zegt Rubrech. “Daar staat werkelijk iets op het spel, het gaat om gezondheid en mensenlevens.” En zo werd Zorgverbeteraars geboren.
Ziekenhuizen
Inmiddels hebben Moes en Rubrech, ondersteund door hun kleine team, een groot aantal succesvolle projecten in de zorg gedaan, met name bij grotere ziekenhuizen (waaronder Erasmus MC, Martini Ziekenhuis en Westfries Gasthuis). Rubrech: “Het doel van een zorginstelling is om maximale kwaliteit van zorg te leveren. Projectdoelen liggen in het verlengde daarvan. We zien dat het investeren in kwaliteit er meestal toe leidt dat de kosten omlaag gaan. Andersom leidt focus op kostenbesparing vaak tot een verlaging van de kwaliteit. Een geslaagd project is dus een project dat een significante bijdrage levert aan de kwaliteit van zorg. Onze kracht is het omzetten van mooie plannen in blijvende verbeteringen.”
Daarbij kan een Zorgverbeteraar de rol vervullen van programma- of projectmanager, EPD-consultant of implementatie- of communicatie adviseur. Rubrech: “Focus op de implementatie en niet op de technologie, dat is wat ook in ict-projecten het verschil maakt tussen een 6 en een 9.” Hij omschrijft daarbij de stijl van Zorgverbeteraars als “optimistisch en scherpzinnig”.
Kwaliteit
“Kwaliteit betekent vaak efficiency, patiëntvriendelijkheid en/of betrouwbaarheid vergroten binnen de driehoek van processen, mensen en technologie”, vertelt Rubrech. “Concreet kan dat de implementatie van een nieuw EPD betekenen, of het optimaliseren daarvan. De laatste jaren is daar ook datamanagement bijgekomen. Hoe kun je waarde halen uit alle data die je als zorginstelling inklopt en vastlegt?”
Op veel plaatsen waar vragen rijzen rond kwaliteit, ICT en zorgprocessen kunnen Zorgverbeteraars meerwaarde leveren. Daarbij is de insteek en aanpak van Zorgverbeteraars nuchter, down-to-earth en gebaseerd op gezond verstand. “Gronings”, vat Rubrech dat kernachtig samen. “Niet voor niets is ons hoofdkantoor een oude kerk in het Groninger land.”
Zorgverbeteraars – drie actuele thema’s voor de nabije toekomst
- Van digitaliseren naar automatiseren. Echt automatiseren; dus voorspelbare processtappen door een systeem laten doen. En nog een stap verder: kan het systeem ‘meedenken’ met de gebruiker?
- Een beheersbaar EPD. Meer gebruikersvragen en meer beheer. Hoe bied je dit het hoofd? Hoe zorg je ervoor dat updates veilig verlopen? Hoe zorg je ervoor dat je niet alleen bezig bent met brandjes blussen, maar tijd hebt om door te ontwikkelen?
- De waarde van data. Iedereen wil data: zorgverzekeraars, toezichthouders, management, onderzoekers, enzovoort. We leggen steeds meer vast, maar hoe gaan we daar echt lol van hebben? Hoe kunnen we data slim hergebruiken? Hoe waarborgen we de kwaliteit van die data? Hoe ontsluiten we deze snel en eenvoudig?