Overheden en provincies gebruiken diverse landelijke voorzieningen en basisregistraties, zoals WOZ, DigiD en MijnOverheid. Om de uitwisseling van hun datastromen te optimaliseren, ging de provincie Overijssel in zee met dé specialist op dit gebied: Yenlo. Adviseur Big Data en Sectoraal Knooppunt Provincies bij de provincie Overijssel, Rob Kreft, licht de achtergronden toe van deze overstap.
Diverse provincies, waaronder Overijssel, hadden behoefte aan een slimme aansluiting van de basisregistraties op de in huis draaiende applicaties. Om hier invulling aan te geven nam Overijssel het voortouw, waar andere partijen en provincies zich bij aansloten. Uiteindelijk vormden zes partijen het Sectoraal Knooppunt Provinciën (SKP). Het onderhoud van die SKP was bewerkelijk en daardoor duur. “We zochten dus naar professionelere dienstverlening”, vertelt Kreft, “met een duidelijke visie richting de toekomst. Daarnaast is de vraag naar verschillende koppelvlakken toegenomen. Eens temeer een reden om de invulling hiervan te beleggen bij een gespecialiseerde partij. Dus werd uitbesteding aan een marktpartij onderzocht. Hieruit kwam Yenlo als meest geschikte partij naar voren. Zij verzorgen nu, sinds september vorig jaar, de aansluitingen op de diverse basisregistraties voor de provincie Overijssel en de andere partijen.”
Geen zorgen
Dankzij het Managed Digikoppeling Cloud Platform (MDC-platform) krijgen overheden en bedrijven eenvoudig, effectief en tegen een lage investering toegang tot de landelijke voorzieningen en basisregistraties. “Naast de bestaande koppelvlakken zoals BAG, HR en BRK, zijn we binnenkort ook aangesloten op de GBA-V koppeling van Yenlo”, legt Kreft uit. “Het grote voordeel is dat we voor alle koppelvlakken nu één aansluitpunt hebben voor zowel Digikoppelingen als ook services vanuit het Diginetwerk.”
Naast deze koppelvlakken dient het MDC-platform ook als een gemeentelijke en provinciale servicebus. Kreft: “Via deze opzet kunnen gemeenten en provincies gebruikmaken van dezelfde technologie voor hun externe en interne applicatiekoppelingen. Zeg maar, een ‘Enterprise Service Bus in de Cloud’. Met het MDC-platform hoeft het SKP zich geen zorgen meer te maken over losse koppelvlakken, losse verbindingen en updates. Alle technologische zaken, implementatie en onderhoud worden door dit platform op een transparante en eenduidige wijze geregeld.”
Kosten en service
Dankzij de uitbesteding aan Yenlo, is de service aanmerkelijk verbeterd. “Dat komt door het volume”, aldus Kreft, “en we beschikken standaard over de nieuwste applicatieversie. Als het Kadaster overgaat van versie 2.2 naar 2.3, dan regelt Yenlo dat. Het kan zijn dat een provincie zelf nog enkele aanpassingen moet doorvoeren om applicaties draaiend te krijgen. Dat komt omdat niet elke provincie dezelfde software gebruikt en omdat Yenlo werkt volgens een vastgesteld protocol.”
De adviseur concludeert dat het onderhoud van het SKP sinds de uitbesteding gemakkelijker en goedkoper is. “We hebben eens uitgerekend hoeveel partijen er nodig zijn in een samenwerking om de kosten op hetzelfde niveau te krijgen als Yenlo nu kost. Daar kwam uit dat een samenwerking tussen álle provincies en omgevingsdiensten nog steeds duurder zou uitvallen dan outsourcen naar Yenlo. En het is tenslotte belastinggeld, dus daar willen we zorgvuldig mee omgaan.”
Meer informatie en/of contact: http://www.yenlo.com