ICT is één van de motoren van de Nederlandse kenniseconomie. Locatiedata (geo-informatie) is niet meer zijn weg te denken uit de primaire en secundaire systemen. Wordt er genoeg aan gedaan om die locatiedata succesvol in te zetten?
Het kan altijd beter.
Geo-ICT is een volwassen discipline binnen de ICT. Dat doen we er niet zo maar even bij. Voor de oplossing van maatschappelijke vraagstukken zetten we steeds meer Geo-ICT in.
Als je een eindje gaat fietsen kijk je eerst op buienradar. Die buien komen niet in beeld zonder Geo-ICT. Ook de fietscomputer en routeplanners draaien op Geo-ICT. U wordt nooit een King-of-Mountain (KOM) zonder Geo-ICT.
Zonder goede inbedding van Geo-ICT wordt het ook niks met innovatie van onze processen. De succesvolle invoering van basisregistraties, vastgoedloketten, Laan van de Leefomgeving, GIS-analyse, ruimtelijke intelligentie, 3D omgevingen, enz. staat of valt bij goede kennis en vaardigheid voor het gebruik van Geo-ICT.
Het is geen technisch vraagstuk.
De techniek is beschikbaar. De data zijn beschikbaar. De standaardisatievraagstukken zijn grotendeels opgelost. Maar onze kennis veroudert snel. Gelukkig kiezen weer veel jongeren voor een geo-studierichting. Jij kunt ze inschakelen. Er zijn organisaties die je willen helpen bij vraagstukken op het gebied van kennis van Geo-Ict. Denk aan een organisatie als de Stichting Arbeidsmarkt Geo. Het Geo-ICT onderwijs is de afgelopen jaren flink opgeknapt. Op alle niveaus kun je instromen. In het dagonderwijs, in het avondonderwijs en bij diverse moderne cursussen.
We kunnen een leven lang leren, het geo onderwijshuis is op orde. Kijk maar op
www.gogeo.nl www.sageo.nl, www.geoplaza.nl.