Zorgkiosken zoekt de breedte op
Bijna drie jaar geleden ging Zorgkiosken live. Inmiddels maken twaalf ziekenhuizen gebruik van één of meer zorgkiosken. Dit initiatief van ondernemer Patrick van der Schaaf mag dus een doorslaand succes worden genoemd. Toch is dat allerminst een reden om achterover te gaan leunen. Integendeel. Consultant Niels Mosterd vertelt van de ambitieuze plannen.
De self-service kiosken zijn inmiddels een begrip binnen ziekenhuizen. “We hebben een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt”, vertelt Mosterd. “Dat we in zo’n korte tijd met twaalf ziekenhuizen samenwerken, is best indrukwekkend. Doordat onze kiosken naadloos integreren met HiX, het EPD van onze partner Chipsoft, zijn ze in praktisch alle ziekenhuizen direct inzetbaar. Onze kracht ligt in het versterken van de hospitality en service voor patiënten en cliënten. Met ingang van het nieuwe jaar gaan wij ons portfolio vanuit deze kracht sterk verbreden. Het is onze ambitie om voor de zorg een one-stop-shop te worden, zoals in de consumentenwereld bijvoorbeeld al bestaat voor elektronica. Volgens ons is er een grote behoefte aan een dergelijke one-stop-shop voor de zorg. Het plan is om op 1 januari 2019 live te gaan met onze volledig vernieuwde website. De naam Zorgkiosken dekt dit veel bredere aanbod van zorgoplossingen en services niet meer voldoende. Daarom gaan we de nieuwe website lanceren onder de nieuwe naam HQ-Healthcare.”
Een glimlach
Uiteraard blijven de zorgkiosken aanwezig in het portfolio, maar daar komen producten bij als planboards, printers, scanners en andere randapparatuur, oplossingen voor zorg-gaming, kleding, verbandmiddelen enzovoort. “Een van de services die we al verlenen, en ook willen uitbreiden, is het geven van trainingen op het gebied van hospitality. Bij een van de grotere ziekenhuizen hebben deze training al gegeven. Kortom, wij willen zoveel mogelijk de ondersteuning van de directe medische processen faciliteren”, licht Mosterd toe. “Dus geen medicijnen of zorginhoudelijke zaken, maar echt productgericht en vanuit het hospitality-denken. Het meeste zal betrekking hebben op de niet-medische zorg-logistieke bevoorrading en het patiëntproces. Een ziekenhuis moet op onze nieuwe website van HQ-Healthcare terecht kunnen voor praktisch alles dat ze nodig hebben. Daar is echt behoefte aan. Vanwege de huidige wildgroei aan leveranciers heeft een ziekenhuis een dagtaak aan de inkoop en aan het beheer van de voorraden. Door zoveel mogelijk aan te bieden vanuit één shop, worden inkoop en voorraadbeheer van ziekenhuizen sterk vereenvoudigd. Onze richtlijn daarbij is dat wat wij aanbieden echt iets aan het zorgproces moet toevoegen. Wij leveren zorg en service met een glimlach.”
Partnerships
Het brede portfolio aan producten dat Van der Schaaf en Mosterd voor ogen hebben, kan uiteraard niet allemaal zelf worden geproduceerd. Enkele bijzondere producten en services – waaronder de kiosken en de hospitality-trainingen – komen uit eigen koker, maar de nieuwe website zal voor veel fabrikanten en leveranciers optreden als reseller. Mosterd: “We hebben natuurlijk al een partnership met Chipsoft, wat wederzijds veel toegevoegde waarde levert. Maar daarnaast hebben we in kader van onze portfolioverbreding al flink wat andere partnerships, onder meer voor printers, scanners en planboards. Wat dit aangaat zit er nog veel meer in de pijplijn. Ook hier geldt weer dat wij samenwerking zoeken met bedrijven die echt iets toevoegen aan de zorg.” Mosterd benadrukt dat de nieuwe website bij lancering nog niet op volledige sterkte zal zijn. “De verbreding van ons palet aan producten zal gewoon doorgaan, maar bij aanvang zal duidelijk zijn dat wij als één herkenbaar zorgwarenhuis naar buiten treden. In de loop der tijd zullen ziekenhuizen heel veel van hun inkoop via onze shop kunnen laten verlopen.”
Warm welkom
Samenvattend is de HQ-Healthcare reseller voor andere leveranciers en zijn er producten en services beschikbaar die voortkomen uit de eigen ontwikkeling. Zo zal de lijn van kiosken zich blijven ontwikkelen, en zal de tak van trainingen worden verrijkt. Een ander goed voorbeeld uit de lijn van eigen producten is de Doc2Me. Dit apparaat wordt momenteel ontwikkeld, maar is nog niet klaar voor de markt. Mosterd legt uit: “De afkorting staat voor ‘dokter to me’ maar ook voor ‘talk to me’. Het is een klein, fysiek vriendelijk, apparaat dat de gesprekken tussen patiënt en arts opneemt. Dankzij de naadloze integratie met HiX worden de opnames veilig opgeslagen op de juiste plaats in het EPD. De patiënt of diens naasten kunnen op een later tijdstip het gesprek nog eens beluisteren. Wij hopen deze toevoeging aan onze portfolio in maart te kunnen presenteren op de Beurs Zorg & ICT. Het is een apparaat dat ook buiten de zorg, in de juridische sector bijvoorbeeld, zijn diensten kan bewijzen.”
Zoals gezegd zit er nog veel meer in de pijplijn. Veel partnerships met fabrikanten worden momenteel vastgelegd, en ook op de lijn van de eigen producten gebeurt er het een en ander. Mosterd noemt een uitbreiding van de kiosken, met een voedingszuil of een kiosk waar een cliënt zelf de bloeddruk kan meten. Kortom, HQ-Healthcare zal een breed palet aan mooie oplossingen aanbieden, gericht op service. En, met een glimlach.