Open Line heeft de afgelopen jaren een behoorlijke transformatie ondergaan. “Meer en meer ondersteunen we zorgprocessen”, aldus healthcare consultant Laurens Faessen. “Dat doen we door ons in te leven in het zorgproces en onze dienstverlening hierop aan te passen, maar ook door het creëren van een ecosysteem. Hierdoor kunnen wij een hele zorgketen faciliteren. Daarin ligt het echte onderscheidende vermogen, wat we nu al laten zien bij diverse zorgorganisaties.”
De uitdaging ligt in het toevoegen van waarde aan het zorgproces. Open Line wil diensten leveren die ten goede komen aan de cliënt, patiënt en/of mantelzorger, die eigenlijk het begin van de keten vormen. Faessen licht toe: “Onze diensten en de diensten in het ecosysteem ondersteunen hen al voor een belangrijk deel. Diverse partners maken gebruik van onze centrale infrastructuur op basis van XDS, wat het delen van informatie in de keten bevordert. Denk daarbij aan softwareleveranciers of partijen die ons datacentrum gebruiken voor netwerkdoeleinden of anderszins. Dankzij de samenwerking binnen dit ecosysteem kunnen we gezamenlijk voor welke zorginstelling dan ook 3 maken van 1+1.”
Toegevoegde waarde
Faessen geeft aan dat als je partijen wilt samenbrengen en wilt opnemen in dit ecosysteem, je dan niet over ICT moet praten. “Het moet gaan over functionaliteit en toepasbaarheid. Welk zorgprobleem lossen we op, in welke oplossing faciliteren we, waar voegen we waarde toe? Stel nu dat wij het beschikbaar stellen van een nieuw dossier voor de obstetrie faciliteren en daarmee de kindersterfte kunnen terugbrengen? Dan gaat het echt niet over ICT!”
Faessen noemt hun betrokkenheid bij een Clinical Decision Support System voor een UMC. “Vanuit onze zorgcloud draait een datavirtualisatie-oplossing van een van de partners uit het ecosysteem. Daarmee worden databronnen – historisch en nieuw – vanuit het UMC op een veilige manier ontsloten. Dankzij de combinatie van onze basis, de oplossing en de data scientists van het UMC is het mogelijk om complexe ziektebeelden veel sneller en accurater te diagnosticeren. Een patiënt die snel een diagnose heeft, ervaart minder stress en kan sneller van start met een doelgerichte behandeling. Bovendien bespaart dit ook nog eens enorm veel kosten. Vanuit onze expertise maken wij deel uit van dit proces en leveren zodoende, samen met de partners, toegevoegde waarde.”
Kennis van de zorg
Daarnaast beschrijft Faessen een traject waarbij een radiotherapeutisch instituut nieuwe software aanschafte voor de planning van bestralingsafspraken en het intekenen van patiënten. “Deze cruciale applicatie vergt enorm veel van de werkplek. Samen met de leverancier van de applicatie hebben wij een werkplek ontworpen die vanuit onze zorgcloud wordt aangeboden. Noem het een SaaS-oplossing waar dit cruciale proces nu in is ondergebracht.”
Om binnen dat ecosysteem een waardevolle bijdrage te kunnen leveren, moet je de functionaliteit van de andere partners begrijpen. Faessen: “Alleen dan kunnen wij de infrastructuur zodanig verzorgen zodat de combinatie met de andere functionaliteiten optimaal is. Hiertoe vergroten we doelgericht onze zorgkennis en worden naast de ict-managers ook de zorgdirecteuren of de Medical Information Officer onze gesprekspartners. We praten naast ICT steeds meer over zorg.”
Tot slot benadrukt Faessen dat de infrastructuur uiteraard wel moet staan als een huis. “Die basis van betrouwbare continuïteit, beschikbaarheid en uitstekende performance moet in orde zijn. Wij kunnen dat heel erg goed – evenals het perfect verzorgen van een zorgwerkplek. Maar daarnaast willen wij als dienstverlener geroemd worden om onze bijdrage aan het zorgproces.”