Skip to content
ICTMagazine
  • Home
  • Topartikelen
  • Topics
    • Duurzaamheid
    • Financieel
    • Gadgets
    • Klantervaring
    • Leiderschap
    • Ondernemen
    • Personeel
    • Security
  • Meer
    • Word een partner
    • Over ons
    • Contact opnemen
    • Algemene voorwaarden
    • Privacyverklaring
  • ICTMagazine Nederland
  • ICTMagazine België
  • Techzine Global
  • Techzine Nederland
  • Techzine Belgie
  • Techzine TV
ICTMagazine

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf op de hoogte, abonneer!

Nieuwsbrieven*
Home » Expert bijdragen » Klantervaring » Klantdata kwijt na livegang?
4min Klantervaring

Klantdata kwijt na livegang?

photo guest expert
Redactie UitgelichtGuest expert24 mei 2021 07:0120 mei 2021
Klantdata kwijt na livegang?

Je wilt dit soort problemen natuurlijk voorkomen bij een fusie of de implementatie van een nieuw IT systeem. En wat de reden ook is voor een nieuw systeem – kostenbesparing, snellere time-to-market, rationalisatie van het applicatielandschap – bestaande data moet vrijwel altijd gemigreerd worden. De impact van een ontspoorde datamigratie of onjuiste data in het doelsysteem is groot: een falende businesscase of reputatieschade. Voldoende reden dus om te kijken wat de belangrijkste factoren zijn die van een datamigratie een succes maken!

Factor 1: Data maakt de businesscase

De focus van project ligt vaak op de vervanging of samenvoeging van systemen en de functionaliteit die daarbij hoort. De functionaliteit is het meest ‘zichtbare’ van de nieuwe situatie en lijkt de meeste impact te hebben. Functionaliteit is echter waardeloos zonder juiste en bruikbare data. De kwaliteit van de datamigratie speelt daarom een belangrijke rol. Een gebrekkige datamigratie leidt tot onjuiste of minder bruikbare data. Hiermee heeft data een grote impact op het halen van de doelstellingen: data maakt – of breekt – de businesscase.

Begin een implementatieproject daarom met een analyse van de brondata. Hiermee krijg je in een vroeg stadium inzicht in omvang, complexiteit, vulling en metadata. Waardevolle kennis waarmee je het vervolgtraject efficiënter en effectiever uit kan voeren.

Lees hier meer over het uitvoeren van een data-analyse en het voorkomen van onnodig re-work.

Factor 2: Gebruik beschikbare standaarden en bewezen expertise

Het uitvoeren van een datamigratie is meestal niet een dagelijkse bezigheid voor organisaties.
Het risico bestaat dat alles ad-hoc wordt bedacht en ingericht. Denk aan bijvoorbeeld de aanpak, infrastructuur, tooling, controleraamwerk, uitvalverwerking, etc. Zonde van de (schaarse) tijd en middelen. En waarschijnlijk wordt niet het noodzakelijke niveau bereikt. Bedenk het wiel daarom niet opnieuw en maak gebruik van beschikbare standaarden, bestaande faciliteiten en bewezen expertise.

Dit stelt je in staat om je te focussen op de aspecten die voor jouw organisatie het meest van belang zijn, zoals de inrichting van de processen en de bijbehorende data.

“Hoe moeilijk kan het zijn?”

Ga je starten met een implementatie? Download de Checklist Datamigratie om te controleren of je overal aan hebt gedacht.

Factor 3: Tijd om keuzes te maken.

Een IT-implementatie is het gevolg van belangrijke keuzes binnen de organisatie. Voor de datamigratie geldt ook dat dit hét moment is voor het maken van keuzes. De data moet sowieso worden verwerkt of bewerkt, in veel gevallen worden transformaties of integraties uitgevoerd. Een uitgelezen kans om bestaande data-issues op te lossen en nieuwe issues te voorkomen.

Een voorbeeld is het schonen, verrijken, ontdubbelen en uniformeren van data. Dit kan de acceptatiegraad aanzienlijk verhogen. En hoe denkt men over historische data? Moet alles mee, of kan een deel van de historische data ‘geparkeerd’ worden?

Lees ook Garbage in – Garbage out? – dit artikel gaat in op datakwaliteitsverbetering tijdens een datamigratie.

Factor 4: Voorspelbaar en controleerbaar

Bij een datamigratie draait het uiteindelijk om dat ene moment: het uitvoeren van de productiemigratie. En in dat weekend (of nachtelijke uurtjes) zijn verrassingen natuurlijk onacceptabel.

Een datamigratie moet daarom voorspelbaar en controleerbaar verlopen, in termen van kwaliteit, doorlooptijd en (geaccepteerde) uitval. Maatregelen om verrassingen te voorkomen zijn bijvoorbeeld het volledig automatiseren van de migratie, het herhaald uitvoeren van testmigraties, de inrichting van een acceptatiedashboard en het maken van een migratiedraaiboek. Daarnaast zorgt een geautomatiseerd controleraamwerk of auditstraat voor het waterdicht kunnen aantonen van de juistheid en volledigheid van de datamigratie.

Hiermee voorkom je dat je klantdata ‘kwijt’ raakt tijdens de datamigratie. In dit artikel lees je meer over het verkrijgen van 100% zekerheid over het migratieresultaat.

“Sluit verrassingen uit…”

Factor 5: Een goede start…

Tot slot: een datamigratie onderschatten is een groot risico. De houding van ‘dat doen we er wel even bij’ zorgt er in de praktijk vaak voor dat datamigraties oncontroleerbaar verlopen of mislukken.

Maak daarom de datamigratie vanaf de start een integraal onderdeel van je implementatieproject. Ook hier geldt: een goede voorbereiding is het halve werk! Begin met het uitvoeren van een data-analyse, het vaststellen van de datamigratiescope en een adequate migratiestrategie. Verwerk dit vervolgens in een concreet en realistisch migratieplan. Hiermee maak je een goede start.

Meer interessante artikelen over dit onderwerp vind je hier.

Meer weten?

De boodschap is helder: een datamigratie verdient professionele aandacht. Neem de datamigratie serieus en maak het onderdeel van je implementatie.

Meer weten? Neem contact op met DX.

Tags:

Big Data / bondata / brondata / businesscase / dataexcellence.nl / Datamanagement / datamigratie / IT beheer / IT management / klantdata / livegang / metadata / Strategie / Systeemarchitectuur / tooling

Gerelateerd

Nieuw pensioenstelsel wankelt door tekort ict-specialisten

ESM-tooling voor een prikkie

Waar de krant niet over schrijft…

Keuze van de redactie

Nederland telt meer dan dubbel zoveel IT’ers als België

IT-profielen in België en Nederland: zoek de vier verschillen

Is eSIM een slimme en veilige keuze voor de zakelijke gebruiker?

Fysieke simkaarten zijn er in allerlei vormen en maten, maar de eSIM ...

Alles over Google Gemini: modellen, verschillen, kosten en meer

Er zijn veel verschillende spelers op de markt die met eigen AI-model...

Waarom medewerkers moe worden van cybersecurity

Security fatigue leidt tot onveilig gedrag

Techzine.tv

Nutanix CTO explains their VMware alternative and multi-cloud strategy

Nutanix CTO explains their VMware alternative and multi-cloud strategy

Workday CTO outlines bold AI agent strategy and major acquisitions

Workday CTO outlines bold AI agent strategy and major acquisitions

Is ServiceNow competing with Salesforce? We talk to Amit Zavery

Is ServiceNow competing with Salesforce? We talk to Amit Zavery

In-depth conversation about Agentforce IT service and how it wants to change the ITSM market

In-depth conversation about Agentforce IT service and how it wants to change the ITSM market

Lees meer over Klantervaring

Microsoft vereenvoudigt koppeling van iCloud-accounts in Outlook

Microsoft vereenvoudigt koppeling van iCloud-accounts in Outlook

Microsoft maakt het een stuk makkelijker voor gebruikers om hun Apple iCloud-account te koppelen aan Outlook....

Laurens van Aggelen 2 dagen geleden
Microsoft integreert Copilot in taakbalk zakelijke 365-gebruikers

Microsoft integreert Copilot in taakbalk zakelijke 365-gebruikers

Ben je als zakelijke gebruiker van Microsoft-diensten niet zo gesteld op Copilot? Dan moet je even slikken, w...

Colin Baak 2 dagen geleden
Is eSIM een slimme en veilige keuze voor de zakelijke gebruiker?
Topartikel

Is eSIM een slimme en veilige keuze voor de zakelijke gebruiker?

Fysieke simkaarten zijn er in allerlei vormen en maten, maar de eSIM is in opkomst en dat roept allerlei vrag...

Colin Baak 2 dagen geleden
Alles over Google Gemini: modellen, verschillen, kosten en meer
Topartikel

Alles over Google Gemini: modellen, verschillen, kosten en meer

Er zijn veel verschillende spelers op de markt die met eigen AI-modellen op de proppen komen. Elk met hun eig...

Colin Baak 29 oktober 2025

Expert aan het woord

SaaS-oplossingen: gemak versus controle – hoe houd je grip op je data?

SaaS-oplossingen: gemak versus controle – hoe houd je grip op je data?

We maken ons er allemaal wel eens schuldig aan. Je moet een groot bes...

Het reduceren van IT-kosten is essentieel om innovatie te stimuleren

Het reduceren van IT-kosten is essentieel om innovatie te stimuleren

In een tijd van razendsnelle technologische ontwikkelingen staan orga...

Werknemers zijn de sleutel tot sterkere digitale weerbaarheid

Cybercrises zijn geen zeldzaamheid meer. Bijna driekwart (72%) van de...

Digitaal vertrouwen opbouwen met slimme cybersecurity

Het vertrouwen in digitale diensten daalt. Terwijl technologiebedrijv...

Tech calendar

Discover Why Northern Europe Chooses Redgate Monitor

13 November 2025

Dell Technologies Forum

13 November 2025 Nieuwegein

BrickCon The Databricks Community Conference

3 December 2025 Orlando, Florida

Appdevcon

10 March 2026 Amsterdam

Webdevcon

10 March 2026 Amsterdam

Dutch PHP Conference

10 March 2026 Amsterdam

Whitepapers

Ontgrendel het volledige potentieel van je SAP-omgeving

Ontgrendel het volledige potentieel van je SAP-omgeving

In het document "Unlock the full potential of your SAP environment" w...

Hoffmann Tips Special – Cybersecurity  Risk management

Hoffmann Tips Special – Cybersecurity Risk management

Niet óf, maar wánneer. Bent u goed voorbereid?   Laat je in...

Een cloudstrategie is essentieel voor het succes van uw bedrijf

In veel fabrieken worden gegevens en informatie die relevant zijn voor...

Is Your Environment Adaptive Enough for Zero Trust?

In een poging om hun beveiliging te verhogen, passen meer organisaties...

ICTMagazine.nl

ICT/Magazine richt zich op zakelijke beslissers en professionals die willen weten wat de impact van technologie is op een organisatie. Waar we met Techzine ingaan op de technologie, gaan we bij ICT/Magazine in op de business-kant van IT. Dat doen we door middel van nieuws en achtergrondverhalen. Door de business-kant van IT beter uit te leggen kunnen besslisers en influencers binnen een organisatie sturen richting de juiste oplossingen.

Follow us

Twitter
LinkedIn
YouTube

© 2025 Dolphin Publications B.V.
Alle rechten voorbehouden.

ICT/Magazine Service

  • Word een partner
  • Adverteren
  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring