4min Zorg

Netwerk- en security-infrastructuur voor zorgorganisatie Hecht

Netwerk- en security-infrastructuur voor zorgorganisatie Hecht

Hecht is een deskundige partner in de zorg- en veiligheidsketen. De organisatie heeft een duidelijk doel: bijdragen aan de gezondheid, veiligheid en kansen voor de inwoners van de regio Hollands Midden. Dit doet Hecht met meer dan 1.400 medewerkers die vanuit 57 locaties werken. Hecht bestaat uit de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD), de Regionale Ambulance Voorziening (RAV) en het Zorg- en Veiligheidshuis (ZVH) in de regio Hollands Midden.

Vernieuwing van de IT-infrastructuur

De binnen Hecht samenwerkende zorgorganisaties hadden ieder hun eigen IT-omgeving. Die waren in 2022 technologisch verouderd en daardoor kwetsbaar geraakt.

René Verschoor, destijds op interim basis Manager Financiën & ICT bij Hecht: “We wilden onze IT-infrastructuur moderniseren. We ontwikkelden hiervoor een integrale toekomstvisie en schreven twee Europese aanbestedingen uit: een voor de vernieuwing van de werkplekken en een voor de levering en het beheer van een nieuw netwerk. Die voor het nieuwe netwerk hebben we aan PQR gegund.”

Grootschalige migratie van netwerk en werkplekken

Het was duidelijk dat het een omvangrijk en, mede dankzij een ambitieuze deadline, vrij complex project zou worden. René Verschoor: “Wanneer je naar een moderne werkplek migreert dan heeft dat ook gevolgen voor je netwerk. Onze MPLS-gebaseerde verbindingen waren niet toegerust op een situatie waarbij iedereen Teams gaat gebruiken. Verder hadden we bijvoorbeeld niet overal goed werkende wifi. Dat hadden we nodig voor de nieuwe manier waarop we wilden gaan werken.”

Door licentie-afhankelijkheden was er een harde deadline voor de livegang van de nieuwe werkplekken. Het bleek onmogelijk om het nieuwe netwerk voor alle 57 locaties voor die datum klaar te hebben. René Verschoor: “Wij hebben daarom met PQR afgesproken dat zij onze bestaande omgeving ‘as is’ in beheer zouden nemen. Parallel daaraan zijn we gestart met de workshops voor het uitwerken van een nieuw netwerkontwerp. Daarna ging PQR het nieuwe netwerk locatie voor locatie uitrollen.”

Implementatie en migratie

PQR heeft nieuwe switches, access points en firewall-apparatuur geleverd, geïmplementeerd en in beheer genomen binnen een as a service-model. Daarbij zijn switches van HPE Aruba ingezet en Aruba Central met Aruba Clearpass NAC (Network Access Control) als beheertooling. De bestaande Fortigate firewalls heeft PQR vervangen door Fortigate next generation firewalls.

René Verschoor: “De uitrol ging in eerste instantie niet vlekkeloos. Dat kwam mede doordat we veel variatie en afhankelijkheden op de verschillende locaties hebben. We hebben een pand in eigendom en de rest huren we, waardoor er nog meer mensen bij betrokken zijn. Verder hadden we niet precies in kaart wat er per locatie exact nodig was.”

Ayoub Allach, Projectleider ICT & Informatievoorziening: “Elke locatie heeft een unieke specificatie waar niet voldoende rekening mee was gehouden. Dat zorgde voor vertraging. Zo mag je bijvoorbeeld op het terrein van Defensie waar het COA is gehuisvest geen glasvezel aanleggen. En in politiebureaus waar onze jeugdpreventieteams werken mogen geen access points opgehangen worden. Op een gegeven moment heeft PQR meer een maatwerk aanpak per locatie gehanteerd. Toen ging het gelukkig veel sneller en zijn een heleboel locatie rimpelloos overgegaan.”

Ervaringen met het nieuwe netwerk

René Verschoor: “De kwaliteit van de netwerkverbindingen, zowel bedraad als draadloos, is nu echt van een andere orde dan dat het was. Simpel gezegd: het werkt nu gewoon. En als er een keer iets mis gaat dan lost PQR het snel voor ons op.”

Ayoub Allach: “Ons nieuwe netwerk is een grote vooruitgang. Voorheen hadden we alleen op onze grote locaties voldoende bandbreedte en we hadden maar op zes locaties eigen wifi. Nu zijn alle locaties verbonden met glasvezel en waar dat niet beschikbaar is met 4G. Alles is nu ook redundant uitgevoerd en we hebben bijna overal wifi met uitstekende dekking. We hebben ook een succesvolle pentest gedaan. Dat was het bewijs dat ons netwerk robuust en veilig in elkaar zit.”

De ervaringen met PQR

René Verschoor: “De samenwerking met PQR was prima, ook met onze mensen van de servicedesk. De expertise van PQR heeft bij Hecht geen seconde ter discussie gestaan. We hebben state of the art uitgevraagd, en gekregen. Het was een complex traject, maar we zijn erg tevreden met het resultaat.”

Ayoub Allach: “Ik heb de samenwerking als heel prettig ervaren, zowel met de consultants als met de projectmanager. De mensen van PQR zijn heel pragmatisch, ze hebben niet het bureaucratische wat sommige andere IT-bedrijven hebben. Het enige stroeve zat in het grijze gebied wat ontstond doordat wij met twee partijen werkten. Dat hebben we met alle betrokkenen opgelost en uiteindelijk hebben we gezamenlijk een heel mooi resultaat behaald.”

Ben jij benieuwd naar wat PQR voor jouw organisatie kan betekenen? Neem een kijkje op www.pqr.com.

Lees ook: Voorbereiding op langdurige ICT-verstoringen: een cruciale overheidstaak