5min Ondernemen

Oproep: maak kennis en vaardigheden op ICT-afdeling inzichtelijk

Oproep: maak kennis en vaardigheden op ICT-afdeling inzichtelijk

De helft van het ICT-opleidingsbudget is weggegooid geld, alleen weten bedrijven niet welke helft. De Nederlandse Associatie voor Examinering en ECDL hebben de handen ineen geslagen en maken met assessments en examens de toegevoegde waarde van opleidingen transparant. “Neem de leerdoelen op in het inkoopcontract met de opleider en maak afspraken over ‘no cure, no pay’”, adviseren zij.

Het onafhankelijk vaststellen van de kennis en kunde van ICT-specialisten alsmede van mensen uit de business die iets van ICT moeten weten. Dat is de kernactiviteit van het samenwerkingsverband tussen de Nederlandse Associatie voor Examinering en ECDL. Roy Osinga, managing director van ECDL, is helder over de noodzaak hiervan: “ICT is vandaag de dag zo zwaar verweven met bedrijfsprocessen dat het écht noodzakelijk is om bedrijfsbreed de ICT-kennis te vergroten, zowel op de ICT-afdeling als daarbuiten. De meeste organisaties zien dit ook wel en sturen personeel naar trainingen, maar vaak zonder inzicht te hebben in het leerrendement. Met als gevolg dat een cursus voor de ene helft van de deelnemers weinig nieuws bevat en voor de andere helft misschien wel te ver af staat van hun werk. Wij willen dit voorkomen door vooraf het kennisniveau en de leerdoelen vast te stellen en achteraf te meten of die leerdoelen ook zijn bereikt. Met deze informatie in de hand kun je een opleider ook afrekenen op de toegevoegde waarde van de trainingen die hij aanbiedt. Je krijgt op die manier veel meer grip op de kennisoverdracht.”
Centrale examinering ICT-professional

De Associatie fungeert al ruim 70 jaar als smeerolie op de arbeidsmarkt door kennis te meten en van een waarde te voorzien. Dat doen ze op allerlei vakgebieden, sinds twee jaar ook op het gebied van ICT met iEXA® examens: landelijke examens voor de ICT-professional. Op dit terrein lag er tot voor kort een grote lacune. Natuurlijk, alle fabrikanten hebben hun certificeringstrajecten waarin ze technische kennis overdragen en toetsen. Maar om op ICT-gebied succesvol te zijn hebben organisaties meer nodig dan alleen technische kennis. Het werk van ICT-ers verandert in rap tempo onder invloed van ontwikkelingen als de public cloud, die IT-afdelingen noodzaakt zich om te vormen van uitvoerend naar regisserend; de private cloud (software defined) die vrijwel alle handwerk weg automatiseert en vervangt door hoogwaardiger werk; de opkomst van Scrum en de bijbehorende zelfsturende teams. Al deze veranderingen maken dat het profiel van medewerkers die nú nodig zijn op IT-afdelingen niet meer lijkt op het profiel van enkele jaren geleden. Toch kunnen de startende én ervaren ICT-medewerkers prima worden (om)geschoold. Om de toetsen te laten aansluiten bij de hedendaagse praktijk sluit iEXA® aan bij het e-Competence Framework, dat beschrijft welke ICT-competenties in bedrijven en organisaties nodig zijn. Door te matchen met het e-CF worden competenties vergelijkbaar en beter inpasbaar, in het bijzonder in internationaal verband.

 

Digitale vaardigheden

Naast het examineren en diplomeren van de ICT-professional, richten de Associatie en ECDL zich ook op de werknemer die dagelijks werkt met de computer.
Osinga: “Wist je dat een gemiddelde medewerker 8% van zijn werktijd verliest door gebrekkige digitale vaardigheden? Elk uur dat we met een computer werken verliezen we per persoon 4 minuten en 34 seconden. Dat resulteert in een productiviteitsverlies van maar liefst 19 miljard euro per jaar! Er bestaat internationaal, maar ook in Nederland, nog veel onwetendheid over het gebrek aan deze vaardigheden. Met ECDL toetst en bewijst de medewerker dat hij veilig en efficiënt verschillende computertoepassingen kan gebruiken. De ECDL-examens sluiten nauw aan bij de dagelijkse praktijk en worden doorlopend geactualiseerd.”

 

Echt onafhankelijk

De beide organisaties richten zich dus op de voorzijde van het traject – de nulmeting – en de achterkant – het inzichtelijk maken van het behaalde leerrendement middels onafhankelijke examinering. Ze bemoeien zich bewust niet met het opleidingstraject zelf, zegt Natasja Kroon, algemeen directeur van de Nederlandse Associatie voor Examinering. “Je hebt als klant niets aan een slager die zijn eigen vlees keurt. Toetsen is een vak, het vergt specifieke kennis en kunde om een toets te ontwikkelen die meet wat je wilt meten. Het bedenken van wat examenvragen is niet zo moeilijk, maar het samenstellen van een examen dat bestaat uit de juiste toetsvormen en toetsvragen wél. Zeker als je ook zaken als houding en gedrag transparant wilt maken.”

 

Rendement

Alleen het examineren van de kennis op het gebied van ICT en digitale vaardigheden is niet afdoende. Want hoe weet je als werknemer of werkgever aan welke kennis en kunde behoefte is?

“Je moet wel weten wie waar in uitblinkt en wat voor welke persoon de beste ontwikkelrichting is”, zegt Osinga. “Dat kun je alleen inzichtelijk maken met een assessment. Wij bieden maatwerk aan organisaties door middel van het bepalen welke kennis en vaardigheden hun medewerkers nodig hebben om in de toekomst succesvol te zijn. En we kunnen ze ook de weg wijzen in opleidingsland, zodat ze veel gerichter trainingen inkopen. Achteraf meten we of de trainingen datgene hebben opgeleverd wat vooraf met de opleider is afgesproken, zodat je ook weet of je waar voor je opleidingsbudget hebt gekregen.”

Kroon vult aan: “Bovendien participeren we regelmatig in onderzoeken. Zo voeren we momenteel samen met de Universiteit Twente een onderzoek uit naar de benodigde e-skills voor niet ICT-personeel. En we participeren in een EU-onderzoek naar innovatieskills: wat verstaan we hieronder en hoe meet je die?

Geen enkel vakgebied verandert zo snel als ICT, dus wij moeten ons continu mee blijven ontwikkelen. Het is niet zo dat je een examen kunt maken dat tien jaar mee gaat, je moet het continu aanpassen en finetunen. Daarom hebben wij meer dan 100 mensen aan het werk die zich daarmee bezighouden.”

Dit leidt tot een grote set aan bouwstenen, die de beide bedrijven op maat kunnen configureren voor hun klanten. “Want geen enkele organisatie is hetzelfde. We passen de assessments en examens aan aan het profiel van de organisatie.”