2min

Stop met klagen als CIO

Stop met klagen als CIO

Stel: je bent CIO of anderszins verantwoordelijk voor de IT binnen jouw bedrijf. Lekker belangrijk! De uitgaven aan IT vertegenwoordigen slechts een beschamend klein percentage van de omzet van de onderneming. De CFO heeft geen tijd voor je en loopt je glad voorbij, en de CEO moet iedere keer uitgelegd krijgen wie jij ook alweer bent en wat je ongeveer doet.

Fast forward naar de digitale transformatie. De hele it-operatie gaat nu niet meer alleen om TCO, maar om de economische waarde die digitalisering creëert: topline ofwel groei en bottom-line ofwel kosten.

De relatie CEO-CIO was historisch gezien zelden of nooit een match in heaven. Logisch, want tot voor kort IT was sec een kostenpost. Schrap dat… een lastige kostenpost. Als er ooit een kans was om jezelf als CIO te parachuteren in een comfortabele stoel in de board, dan is dat wel nu! De digitale transformatie is zelfs de CEO niet ontgaan. Als zij of hij hierover begint, en dat gebeurt vroeger of later, stel dan als CIO de volgende vragen:

  1. Hoe ruimen we op? Jezelf vrij spelen begint organisatorisch en financieel. Kies voor radicale simpliciteit, in plaats van door te blijven aanmodderen met die inmiddels bot geworden kaasschaaf. Donder nu niet langer meer in die valkuil van de budgetjunk die de hand steeds (weer) moet ophouden.
  2. Hoe zorgen we voor versnelling? ‘Velocity’ is de nieuwe ‘name of the game’: sprints, snelle integratie en aantoonbaar resultaat, in plaats van die logge en strooptrage waterval die wanneer hij eindelijk naar beneden komt alle relevantie heeft verloren. Velocity zit niet alleen aan de voorkant met coole apps, maar juist ook aan de back-end met containers en API’s.
  3. Hoe winnen we het vertrouwen? Dit is het gave gevoel dat je iets doet wat écht het verschil maakt voor het bedrijf. Roem komt vóór fortuin. Welke spraakmakende en gamechanging successen ga je boeken met innovaties die voor de klanten van de business relevant zijn? Door je oogharen kun je al de persaandacht waarnemen voor doorbraakinnovaties. Jouw ‘minimal lovable products’ stelen de show.

Stel: je bent CIO. Denk als verantwoordelijke voor de digitale transformatie niet meer als een Chief Information Officer maar als een Chief Digital Officer in wiens lichaam het hart klopt van een Chief Commercial Officer. Deze ‘potent mix’ van CDO en CCO weet alles van ‘having fun and making money!’