Succesvolle inzet van AI vraagt om doelgerichte aanpak, maar is voor veel bedrijven geen prioriteit

Succesvolle inzet van AI vraagt om doelgerichte aanpak, maar is voor veel bedrijven geen prioriteit

Soms lijkt het alsof we massaal AI in elk onderdeel van ons dagelijks leven hebben verwelkomd. De beloften van AI voor het verbeteren van processen, automatiseren van routineklussen en genereren van content zoals afbeeldingen, video’s of code voor software zijn ook groot. Toch is het toepassen van AI-innovaties geen topprioriteit voor veel bedrijven, zo blijkt uit onderzoek onder ruim 400 zakelijke beslissers. Een verrassende conclusie, gezien de vrijwel eindeloze kansen die AI biedt. Zijn bedrijven risicomijdend, ontbreekt het aan kennis, of spelen andere factoren een rol waardoor organisaties AI nog niet breed omarmen?

Het onderzoek laat zien dat bedrijven in de Benelux liever investeren in cybersecurity (voor 45 procent is dit zelfs een topprioriteit) en dat digitalisering van processen en datamanagement hoger op de agenda staan dan AI. Als belangrijke reden hiervoor wordt aangevoerd dat AI simpelweg geen hoofdzaak lijkt te zijn binnen de directiekamer. Interessant, maar wellicht ook zorgwekkend voor bedrijven die continu moeten blijven innoveren om hun concurrent voor te blijven.

Zo blijkt dat nog maar weinig bedrijven een duidelijke visie hebben op AI, bovendien zien ze vaak nog niet hoe ze de technologie zouden kunnen gebruiken. Maar zelfs wanneer ze dat wel weten, ontbreekt het vaak aan de juiste mensen om AI-oplossingen op een verantwoorde en efficiënte manier te implementeren. Ook laat het onderzoek zien dat bijna een derde van de organisaties zich zorgen maakt om privacy bij de toepassing van AI-modellen, wat deels een terechte zorg is.

Met uitblijven strategie nemen risico’s toe

Want met het uitblijven van een duidelijke AI-strategie nemen ook de risico’s toe. Je ziet in de praktijk bijvoorbeeld dat medewerkers onder de noemer ‘Bring your own AI’ zelf op zoek gaan naar AI-tools die hen helpen bij hun werkzaamheden. Daarmee lopen bedrijven de –inmiddels welbekende- risico’s, zoals het lastiger kunnen beschermen van bedrijfsgevoelige informatie. Waar AI wordt ingezet bij de ontwikkeling van software bestaat daarnaast de kans op toenames in kwetsbaarheden, ontbrekende documentatie van code en een groei in legacy technologie door software die weliswaar snel wordt ontwikkeld, maar niet aansluit op de bedrijfsstrategie.

Dat AI in de meeste bedrijven ondanks het ontbreken van een bedrijfsbrede visie en strategie toch zal doorsijpelen in de organisatie, stelt directies voor een uitdaging.

Kansen benutten met de juiste tools

Wat is nou de beste strategie om deze uitdaging aan te pakken? Het in kaart brengen van tools die helpen AI in te zetten binnen de kaders van privacy, veiligheid en beheersbaarheid is een belangrijke eerste stap.

Neem softwareontwikkeling als voorbeeld; met AI-gedreven low-code platformen kunnen applicaties worden ontwikkeld die binnen de gestelde kaders functioneren, maar die met ondersteuning van AI sneller en gerichter functionaliteit aan die applicatie kunnen toevoegen en tegelijkertijd veelvoorkomende codefouten vroegtijdig detecteren en oplossen.

Diezelfde platformen ondersteunen daarnaast de bouw van AI-agents, waarmee snel geavanceerde GenAI functionaliteit aan applicaties kan worden toegevoegd, zoals een chatbot voor klantenservice die communiceert volgens de tone of voice van het bedrijf. Doordat bedrijven zelf controle hebben over de modellen en data die deze agents gebruiken, blijven context, veiligheid en privacy gewaarborgd.

Met vertrouwde en beproefde technologie kunnen bedrijven zelf de kaders bepalen waarbinnen AI mag opereren en zo risico’s minimaliseren. Ze kunnen er bovendien voor zorgen dat AI wordt ingezet op de gebieden waar de meeste impact kan worden gemaakt. Op het moment dat organisaties vervolgens klaar zijn om de volgende stap te zetten in hun AI-strategie, kunnen ze voortbouwen op technologie die met hen meegroeit. Daarmee wordt het een stuk eenvoudiger om AI een zachte landing te geven binnen de organisatie, ook als de AI-strategie (nog) niet volledig is uitgekristalliseerd.

Dit is een ingezonden bijdrage van OutSystems. Via deze link vind je meer informatie over de mogelijkheden van het bedrijf.