Snelheid, beschikbaarheid en een hoge mate aan zelfstandig beheer. Dat waren de drie belangrijkste eisen waar de nieuwe IT-omgeving van Steenbergen Transport aan moest voldoen. Na een intensieve zoektocht naar een geschikte IT-partner, ging het internationale transportbedrijf in zee met Lemontree. Samen zochten ze naar een geschikte oplossing om de gestelde eisen in te vullen. Vooral de uitwijkmogelijkheid en snelheid van HPE SimpliVity bleken doorslaggevend. Steenbergen b.v. is een logistieke dienstverlener die gespecialiseerd is in de 24-uurs distributie van zendingen binnen de Benelux. Het transportbedrijf in Bodegraven, dat werd opgericht in 1907, is met meer dan 300 werknemers en zo’n 250 transporteenheden op de weg een grote speler in de (inter)nationale transportsector. Steenbergen b.v. is vooral actief in de automotive-, stukgoed- en palletdistributie, maar heeft ook verschillende opslaglocaties binnen de Benelux.
Tweeledig IT-probleem
Het internationale transportbedrijf kreeg te kampen met een tweeledig IT-probleem. Eerst en vooral was de IT-infrastructuur end of life en dus aan vervanging toe. Ten tweede werd de IaaS-oplossing van de vorige IT-partner stopgezet. Een soepele migratie naar Office365 met een koppeling naar Azure was een bijkomende, maar daarom niet minder belangrijke wens. “Er werd een onderzoek gestart naar de diverse mogelijkheden – IaaS, SaaS of eigen hardware – bij diverse IT-dienstverleners uit het eigen netwerk. Op aanraden van een leverancier klopten we ook aan bij Lemontree. Naast een bedrijfsbezoek met een presentatie van de oplossing, werden ook zaken als referenties en continuïteit gecontroleerd. Uiteindelijk kozen we voor Lemontree”, vertelt Stan van Lammeren, ICT-manager bij Steenbergen b.v.
Geen reguliere kantoortijden
De nieuwe omgeving moest voor Steenbergen b.v. aan een aantal belangrijke eisen voldoen. “We hebben een eigen IT-afdeling en voeren daarom graag een groot aantal IT-taken zelfstandig uit”, vertelt van Lammeren. “De nieuwe omgeving moest voor onze gebruikers minstens even snel zijn als voorheen.” Bij Steenbergen b.v. dienen de vrachtwagens bij het vertrek in de vroege ochtend namelijk over de juiste informatie te beschikken. Nog belangrijker is dat het inplannen van de routes de avond ervoor vlekkeloos verloopt. “Omdat kritische businessprocessen zich gedurende de gehele dag voordoen, is een hoge mate van beschikbaarheid gewenst. De omgeving moet dus ook betrouwbaar zijn”, voegt van Lammeren nog toe. “En bij calamiteiten is er behoefte aan een snel en testbaar uitwijkscenario”.
Omdat kritische businessprocessen zich gedurende de gehele dag voordoen, is een hoge mate van beschikbaarheid gewenst.Stan van Lammeren – ICT-manager bij Steenbergen b.v.
HPE SimpliVity
Na verschillende overlegrondes kozen Lemontree en Steenbergen b.v. samen voor HPE SimpliVity. “Dit was de meest geschikte oplossing voor het transportbedrijf”, vertelt Rob van Leeuwen, verantwoordelijk voor New Business Sales en Business Development bij Lemontree. “Vooral de uitwijkmogelijkheid van HPE SimpliVity was doorslaggevend voor Steenbergen b.v. Het bereidt bedrijven voor op noodherstel, via ingebouwde gegevensbescherming en een eenvoudig, geautomatiseerd herstelproces. Als er bijvoorbeeld brand uitbreekt, is het datacenter in maximaal twee uur tijd opnieuw actief op een externe locatie, met een minimaal dataverlies”, zegt van Leeuwen. “Een andere grote troef is vereenvoudiging. De IT-infrastructuur wordt overzichtelijk beheerd op één centrale plaats en gegevens worden in-line gecomprimeerd en gededupliceerd, wat minder opslagruimte vraagt”, voegt van Leeuwen nog toe.
HPE SimpliVity geeft minstens dezelfde snelheid aan onze eindgebruikers. Stan van Lammeren – ICT manager bij Steenbergen b.v.
Proof of concept
Voordien waren ze bij Steenbergen b.v. niet bekend met HPE SimpliVity. “Om er zeker van te zijn dat onze lokale systemen minstens even snel draaien met HPE SimpliVity, voerden we voor de effectieve aanschaf verschillende snelheidstesten uit”, zegt van Lammeren. “In overleg met Hewlett Packard Enterprise werd HPE SimpliVity kosteloos beschikbaar gesteld om de noodzakelijke testen uit te voeren. De deal hield in dat als de testen goed waren, de oplossing dan ook moest worden aangekocht. En zo geschiedde!”, vertelt van Leeuwen.
Expertise en proactief werken
Medio september vond het eerste bezoek van Steenbergen b.v. aan Lemontree plaats. Een achttal maanden later, op 29 mei 2020, werd de nieuwe infrastructuur in gebruik genomen. “De levering liep wat vertraging op door de coronapandemie. Daardoor werd het alsnog een race tegen de klok! Onze vorige IaaS-oplossing zou namelijk op 1 juni niet langer beschikbaar zijn”, vertelt van Lammeren. Vanaf de start van het project verloopt de samenwerking tussen Lemontree en Steenbergen b.v. goed. “We zien dat er korte lijnen zijn en dat er proactief wordt gewerkt. Niet alleen tijdens het project, maar ook na de oplevering en ingebruikname”, zegt van Lammeren. “We kunnen in de nieuwe omgeving een groot aantal IT-taken zelfstandig uitvoeren. Lemontree houdt naast het reguliere systeembeheer en -onderhoud ook de veiligheid in de gaten. En als er iets moet worden geïnstalleerd, wordt dit meteen uitgevoerd.” Verder was het persoonlijk contact voor Steenbergen b.v. een belangrijke factor om met Lemontree in zee te gaan. “We hebben de afspraak dat de juiste expert van Lemontree ons komt bezoeken op locatie. De ene keer is dat een infrastructuurspecialist, de andere keer een supportmedewerker”, vertelt van Lammeren. Zo worden medewerkers die met een probleem zitten, in levenden lijve bijgestaan. “Onze hoofdkantoren bevinden zich slechts een tiental kilometer van elkaar! Dat maakt de samenwerking net iets eenvoudiger én beter”, zegt van Leeuwen.